Cu siguranță, comparativ cu anii trecuți, acum există o mișcare antreprenorială mult mai accelerată. Bineînțeles, acest lucru vine după ce mulți oameni și-au pierdut locul de muncă sau, pur și simplu, au căutat variante alternative de a trece prin pandemie. Cert este că încă nu am revenit la „normalul” pe care îl cunoșteam, iar șansele de a face asta sunt destul de mici, believe it or not.
Ce trebuie să știi despre antreprenoriat înainte de toate?
Diferența dintre un plan sigur, aparent imbatabil, și începuturile în antreprenoriat este perioada în care tu primești oportunitatea de a te dezvolta. Cu siguranță, această perioadă, cam de 90 zile, va veni ca un șoc pentru tine, întrucât ieși din zona de confort, din zona de siguranță, și intri în necunoscut. Ei bine, în necunoscut trebuie să înveți să crești, să te folosești de toate oportunitățile pe care le primești pentru a-ți propulsa business-ul.
Prima parte a business-ului tău este atragerea clienților. Așa cum am menționat anterior, primele 90 de zile sunt esențiale. În această perioadă trebuie să accelerezi. Trebuie să înveți să acorzi business-ului tău o importanță deosebită și să te obișnuiești ca 90% să fie activitate productivă, iar 10% orice altceva. Cert este că durează până reușești să generezi clienți, însă asta nu trebuie să te descurajeze.
De asemenea, trebuie să știi cum să „culegi” parteneriatele corecte. Nu te baza întotdeauna pe primii colaboratori pe care îi găsești, mai ales dacă vibe-ul este off, ci amintește-ți ce te diferențiază. Chiar dacă ești la început de drum, asta nu înseamnă că nu trebuie să cunoști valoarea business-ului tău. Este, însă, o linie extrem de fină pe care trebuie să o străbați între underestimating și overestimating când vine vorba de business-ul tău, dar, asta se învață în timp.
Și… cum îți începi business-ul?
Când îți începi business-ul, trebuie să te pregătești pentru un moment de slingshot. Pentru a progresa, pentru a vedea rezultate tangibile, trebuie să te pregătești să mergi puțin „înapoi”. Acum vei învăța să renunți la anumite obiceiuri pentru a reuși să stabilești potențialul business-ului tău pe termen lung.
Diferența dintre a avea succes și a nu avea succes este posibilitatea de a recunoaște potențialul pe care îl poți avea pe termen lung. Acesta este doar accelerat de activitatea ta pe termen scurt. Este extrem de important să încerci să evoluezi, să te adaptezi continuu și să crești, pentru că, altfel, există riscul de a eșua.
În momentul în care tu începi un business, singurul lucru pe care îl faci este să intri într-o concurență, directă sau indirectă, iar singurul lucru pe care tu îl poți controla este prețul. Aici intervine tendința de a scădea prețul și, automat, și calitatea serviciilor tale. Nu poți susține un business decât cu o plasare strategică.
Un alt lucru pe care trebuie să îl ai în vedere este research-ul. Fără să cauți contacte, să înțelegi cum funcționează piața în care vrei să te dezvolți și să aloci acel 10% de care vorbeam mai sus dezvoltării tale, te poți aștepta la stagnare, dacă nu chiar la failure.
Piața este în continuă mișcare, în continuă evoluție. Singurul lucru pe care tu trebuie să-l faci este să ții pasul cu ea și să știi cum să îți dezvolți strategia de branding.
Și pentru că, atunci când alegi să creezi un business trebuie să te dedici întru totul acestuia, nu trebuie să uiți să reinvestești în el. Ideea este că în lumea business-ului nu există miracole. Miracolele le faci singur. Nu trebuie să stai să aștepți să ajungă oportunitățile la tine, ci să te faci văzut, auzit, să ieși în evidență cu ce te diferențiază de ceilalți, mai ales când vine vorba de social media.
Statistic vorbind, în 10 ani de zile, doar 1 business reușește să rămână pe piață. Și cum reușește? Pentru că în business trebuie să faci sacrificii, trebuie să fii selectiv și să cunoști extrem de bine domeniul în care investești. Singurul lucru care te va face să rămâi pe piață ești TU – modul în care reușești să îți construiești imaginea brandului, modul în care îți manageriezi business-ul și acel ceva care te scoate din mulțime și îi face pe ceilalți să spună „Da, vreau să lucrez cu tine!”
Cert este că, atunci când vine vorba de propriul business, trebuie să creezi metode/strategii noi. Nu te poți baza întotdeauna pe ce ai auzit că funcționa în trecut sau pe ce spun ceilalți că i-au ajutat să își dezvolte business-urile. Abordarea rămâne aceeași, prețul devine overestimated și pur și simplu încerci să te convingi că faci un lucru bun, în loc să personalizezi metodele de abordare a business-ului tău.
Care sunt elementele esențiale în fiecare business?
– Invitația
– Prezentarea
– Closing-ul
Ce înseamnă asta? Ei bine, aduci oameni în business, prezinți business-ul tău și apoi ajungi la suma finală. Ideea e că nu pot funcționa una fără cealaltă. Degeaba ai oameni foarte buni sau produse excelente dacă business-ul tău nu are o prezentare la fel de bună. Degeaba aduci clienți dacă nu știi să îți vinzi business-ul. Cert este că, pentru ca business-ul tău să nu eșueze, trebuie să găsești un echilibru între toate aceste elemente.
Cu toate acestea, pandemia a generat progrese în piața de digitalizare din România. Business-urile au înțeles că, fără prezență în social media, nimeni nu te va ține minte. Pentru a fi antreprenor, trebuie să îți schimbi mentalitatea. Lasă câștigurile pe termen scurt și începe să gândești pe termen lung pentru business-ul tău.
Ia orice oportunitate care îți iese în cale pentru a învăța de la alți antreprenori, observă cum funcționează într-adevăr un business și cât de dificil este să construiești o imagine în social media. Ideea e că, un business necesită mari investiții, atât financiare, cât și în ceea ce privește timpul pe care i-l aloci.
Dacă vrei să afli mai multe despre antreprenoriatul la început de drum, Gabriel Bălan discută toate secretele pe care le poți folosi în videoul de mai jos.
Autor: Irina Petre, Visionary Copywriter EVOLUTION Media