Din punct de vedere al utilizatorului de servicii de social media marketing: NU EXISTĂ O BAGHETĂ MAGICĂ!
În 5-6 ani de experiență de lucrat cu ads, în general (Facebook, Google etc), nu am reușit să cunoaștem pe nimeni care să ofere – de pe-o zi pe alta – niște rezultate extraordinare, pe care tu CREZI că ar trebui să le ai. Mai mult de atât, orice tip de advertising (online și offline) are nevoie de o anumită perioadă de timp pentru a-ți oferi rezultate – pentru a face conversie. Și vorbim aici despre orice tip de “add” – fie billboard, reclamă la televizor, Google ads, Facebook ads ș.a.m.d. Toate au nevoie de un timp pentru a crea o legătură cu cei care le văd, ca să se poată crea o conversie.
Așa cum ai pune un billboard pe drum iar 5 milioane de oameni trec pe lângă el și, probabil, o singură persoană sună sau cumpără produsul tău, așa se întâmplă și pe Facebook.
Ba, mai mult de atât, trebuie înțeles procesul din spatele unei reclame ca, atunci când discuți cu cineva din social media marketing, să știi, din prima, dacă ce ți se oferă este, sau nu, într-adevăr posibil.
Dar, hai să o luăm logic și împărțim totul în 3 categorii:
1. Contractul cu persoana sau compania de Social Media Marketing
Când pornești orice tip de colaborare, la bază va sta un contract în care trebuie să fie stipulat, concret, DE CE anume se va ocupa acea persoană sau companie – fie din punct de vedere al reclamelor plătite, fie al celor organice. Apoi, trebuie stabilite niște puncte cheie care să ofere un “preview” la ceea ce v-ați dori sau rezultatele la care doriți să ajungeți împreună. De cele mai multe ori, aici apare întrebarea: Ce-mi poți oferi?; Ce garanție am?
Ei bine, pe partea de ads sau de reclamă, nu cred că a existat cineva care să poată oferi o garanție. Practic, fără un istoric al companiei, din punct de vedere marketing și nu numai, fără a ști ce s-a făcut în trecut – nu poate nimeni oferi un răspuns concret, din punct de vedere a ce vei primi în urma acestei colaborări.
Deci, atunci cand ți se oferă niște conversii fabuloase, fără a ști de fapt ce ai construit până în acel moment, fără a avea un “overview” asupra business-ului tău – este prima minciună pe care TREBUIE să o cunoști! Când nu știe dacă ai postat constant, dacă algoritmul funcționează la tine, dacă Facebook este legat de Instagram, dacă au fost vreodată pornite campaniile, dacă ai un business manager, dacă ai un add account creat iar, dacă nu e creat, când trebuie creat și cum trebuie făcut ș.a.m.d., nu îți poate oferi rezultatele dorite.
Este obligatoriu de a cunoaște foarte bine ecosistemul din spate iar promisiunea oferită, înainte de a avea contact direct cu acesta, este doar o minciună! Însă, dacă a văzut ecosistemul, reclamele pe care le-ai creat în spate, bugetul și spune că îți poate oferi mai mult, atunci este posibil. Fără o verificare în spate, nu se poate promite nimic.
2. Feedback-ul primit după primele campanii create:
La crearea unei campanii, se vor stabili anumite target-uri. Mulți, din păcate, nu sunt la curent cu ce s-a schimbat și, de asemenea, ne revând ce au cumpărat și ei, la rândul lor, din cărțile deja învechite sau din informația luată de undeva de pe internet, considerând că, dacă ceva a mers cândva, merge pentru totdeauna! Și de aici încep să apară problemele.
Primele discuții pe baza rapoartelor de la începutul campaniei sunt extrem de importante! În cazul în care discuția duce într-o direcție presărată cu scuze, înseamnă că nu cunosc ceea ce fac.
Astfel, după primele rapoarte ale campaniilor, ai grijă la ce ți se spune pentru a vedea dacă există, sau nu, șansa de a-ți îndeplini obiectivele. Iar, dacă nu, bagheta magică nu există și te sfătuim să întrerupi relația cât mai repede, pentru a nu mai pierde timp și bani.
3. Răbdarea!
Orice reclamă are niște pași care trebuie respectați. Câteva exemple:
- Implementarea ecosistemului,
- Crearea vizualurilor (foto și video),
- Crearea textului,
- Legatura dintre platformele pe care le ai,
- Verificarea de domeniu,
- Crearea și verificarea de evenimente,
- Instalarea Convexion API și Pixel corect,
- Crearea de evenimente pe site,
- Începerea campaniei,
- Stabilirea audientei,
- Stabilirea tipului de audiență.
De asemenea, toți acești pași au nevoie de timp.
Dacă există o echipă care lucrează împreună, cu multiple departamente, acest lucru se poate întâmpla în prima săptămână dar, dacă este o singură persoană care se ocupă de tot, corect, e foarte greu să o facă în prima săptămână. Mai mult, dacă ți se spune că vei primi și rezultate MAGICE din prima săptămână – trebuie să îți pui niște semne de întrebare.
Apoi, este important de luat în considerare modul în care Facebook gândește. Mulți vor spune că ai nevoie și de reclame DOAR ca să ai rezultate dar, adevărul este că, reclama plătită și cea organică sunt în strânsă legătură iar algoritmul unei platforme oferă uneia audiență sporită dacă cealaltă funcționează corect, și invers. Așadar, dacă îți oferă DOAR niște reclame (ca să facă ceva), să știi că rezultatele vor fi pe măsură.
Dacă nu ai un sistem bine pus la punct, vei avea foarte multe de pierdut.
După ce ai totul pus la punct și dai drumul la reclamă, există perioada de review. Perioada în care Facebook se va uita peste reclama ta și va decide cât de eficientă este, dacă e corectă, dacă încalci regulile lor etc.
Apoi, urmează perioada de “learning”, unde Pixel și Conversion API vor învăța, cât de bine pot, potențialul tău client, în funcție de evenimentele setate. Cel mai probabil, va ajunge în “Learning Limited” pentru că, de multe ori, fie bugetul este prea mic, ori audiența nu e cea potrivită. Unii vor spune faptul că acea campanie nu funcționează dar ea trebuie optimizată.
Cea mai mare greșeală este să schimbi campania în fiecare zi – pentru că așa va trece, din nou, prin tot acest process și, la fel, vei pierde timp și bani.
Așadar, când trece din învățare limitată și devine activă, abia atunci va începe să producă rezultate. Ei bine, aceste rezultate vor crește cu timpul și, în același timp, costul va scădea. Niciodată nu se va întâmpla ca, imediat ce iese din învățare și devine activă, reclama să vândă imediat cât vrei ci doar piața va decide. Modul în care interacționează cu poza, textul și cu algoritmii – va face ca reclama să livreze mai mult sau mai puțin.
Nu te aștepta ca într-o săptămână, două, trei să ai rezultate extraordinare doar pentru că așa ai auzit sau că ți-a spus cineva asta.
Ori respecți regulile jocului ori nu îl mai juca! Altfel, strici o piață foarte frumoasă.Faptul că nu accepți regulile jocului și tu crezi că poți să le schimbi pentru că ai auzit că există o baghetă magică, nu va face decât să nu ai rezultate și să spui că e vina celui care s-a ocupat și, după aceea, vei da review-uri negative la ce înseamnă Social Media Marketing deși, Social Media Marketing este cea mai rapidă formă de conversie a unei reclame și, în același timp, cea mai ieftină!
Dacă tu crezi că, în altă parte, vei avea mai multe rezultate și că social media nu-ți poate oferi, destul de rapid, rezultatele pe care le vrei, nu mai porni la drum. Dacă ai buget pus deoparte pentru marketing, răbdarea necesară pentru a crea ecosistemul și înțelegi ce înseamnă niște obiective realiste, nu că “așa vreau eu” atunci, cu cea mai mare plăcere, Social Media este pentru tine și îți garantez că vei avea rezultate. Dar, dacă nu ești pregătit pentru asta, nu mai începe pentru că doar vei strica o piață extrem de promițătoare.
În România, suntem la început. Chiar dacă nu ți se pare și știi persoane care sunt pe social, ele sunt persoane private. Dar, pentru advertising în Social Media Marketing, gândiți-vă că, Facebook nici nu dorește să aibă un “overview” asupra business-urilor din România, pentru că banii investiți în reclamă, în momentul de față în partea aceasta de europa, sunt mult prea mici pentru a deschide un sediu aici. Dar, de exemplu, în Anglia există unul care are un “overview” al țărilor importante, cum ar fi Franța, Germania, Spania, Portugalia ș.a.m.d. Deci, noi suntem încă la început, abia dacă am trecut de pragul de 10% și este o mare piață unde ne putem dezvolta, la un preț extraordinar de bun și cu niște rezultate incredibile. Dar, pentru asta, trebuie să înțelegi corect acești pași, să înțelegi că nu există bagheta magică a lui Harry Potter nicăieri. Dacă exista, ar fi aflat toată lumea până acum!
Însă, doar pentru aceste lucruri pe care ți le dorești, fără a avea un sens, pentru că ai auzit că se poate face “marea cu sarea” în câteva zile, piața poate fi stricată.
Deci, sfatul meu pentru tine este ca, înainte de a începe colaborarea cu cineva, uită că există o baghetă magică, uită de toate secretele pe care le-ai auzit că există și de video-urile care arată cum alții fac zecii de mii de euro/lună pentru că, în cazul în care chiar produc aceste sume, au fost nevoie de mai bine de 6 luni pentru a pune acel sistem la punct + niște bugete destul de mari.
De exemplu, în cadrul unei reclame ni se explică cum cineva a făcut 100.000 lei pe un cont de vânzări de haine dar, de fapt, firma există pe piață de 7 ani. Dar, chiar și dacă a reușit acest lucru, “brand awarness”-ul pe care l-au construit în 7 ani este un “leverage” foarte mare.
E o piață fenomenală unde ne putem dezvolta, la un preț extrem de bun și cu niște rezultate incredibile. Așadar, înainte de face orice, trebuie să pui în calcu următoarele lucruri:
- Buget de marketing de minim 50 lei/zi – pentru o perioadă de minim 6 luni,
- Oferă răbdarea și încrederea necesară celor care se ocupă de social media marketing și
- Caută să fii atent la ce-ți comunică persoana sau compania cu care colaborezi pentru că ei îți vor da indicii despre felul de colaborare pe care îl veți avea.
În rest, uită de bagheta magică pentru că nici Facebook nu o să ofere o soluție magică ci va trebui să testezi! Începe deștept modul de a comunica în mediul online pentru că doar așa vei construi un brand puternic!
Sper că ai înțeles mesajul!
Desigur, dacă dorești să afli mai multe detalii despre Social Media Marketing, Alexandru Ilie o sa vi le ofere canalul nostru de Youtube: