Bun găsit! Dacă ai ales să citeşti acest articol înseamnă că ai un produs sau un serviciu pe care vrei să îl promovezi.
Nu poţi începe promovarea acestuia până nu îţi creezi mai întâi o strategia de promovare. Cum se face o strategie îţi arătam în articolul din 13 mai: “Fără o strategie nu funcţionează nimic!” .
Ce este nevoie să cunoşti înainte de a demara orice campanie de promovare?
- Să ştii CINE – Să cunoşti foarte bine avatarul clientului tău potenţial ( vârstă, profesie, hobby, etc)
- Să ştii UNDE – În ce locuri îl găseşti (mediul oamenilor de afaceri, cultural, artistic, medical, etc)
- Să ştii DE CE – Serviciul sau produsul pe care tu îl oferi să rezolve o nevoie din piaţă.
Este şi o carte foarte bună pe această temă pe care ţi-o recomandăm cu drag: “Începe cu DE CE” al autorului Simon Sinek. El spune că cel mai important înainte de a promova ceva este DE CE-ul. Dacă ştiI DE CE, atunci vei şti CINE şi UNDE.
O afacere de succes este aceea care are o comunicare clară a brandului (produs sau serviciu) pe toate canalele. Dacă tu crezi că trebuie să fii prezent doar cu site pe Google şi neglijezi canalele de Social Media, faci o mare greşeală.
Cel mai bine este să îţi pui un om dedicat şi priceput să se ocupe de asta, sau să apelezi la o agenţie de marketing. Aceştia vor şti să construiască o strategie completă de promovare şi comunicare a produsului sau serviciului pe care tu îl oferi.
De asemenea după ce ai stabilit cu cine colaborezi pe parte de promovare e necesar să ştii ce să ceri de la respectiva agenţie sau respectivul freelancer.
Sunt 4 lucruri de urmărit în această colaborare
- Stabileşte de la început ce conversie vrei să ai. Despre conversie şi indicatorii de performanţă (KPI) îţi povestesc mai jos. Stabileşte dacă vrei doar să îţi faci brandul cunoscut (brand awareness) care înseamnă cât de multe persoane află de afacerea ta (nu are legătură cu vânzările) sau dacă vrei lead-uri şi la final conversia.
- Ce tip de reclamă vrei să faci? Persoana dedicată campaniilor de promovare trebuie să ştie clar de ce informaţii are nevoie, unde se va pune reclama, cât va rula etc.
- Să comunici viziunea afacerii tale. Să spui povestea care va fi transmisă în campanii. În ultimii ani campaniile în care se prezintă cifre şi reduceri nu prea mai au succes. Oamenii cumpără emoţional şi preferă să dea bani mai mulţi pe ceva de calitate, care are şi o poveste în spate, decât pe ceva prost la un preţ mai mic.
- Ce mesaj vrei să transmiţi în piaţă? Adică vrei ca să educi piaţa, mesajul să fie mai agresiv, mai puţin agresiv, vrei să vorbeşti cu cititorii etc.
Pune pe hârtie răspunsurile la cei 4 paşi de mai sus şi cu siguranţă eşti mai aproape de profitul pe care ţi-l doreşti.
În marketing există un principiu “Testează şi măsoară”. Orice campanie se măsoară, iar tu ca proprietar de afacere e necesar să îi ceri responsabilului cu promovarea un raport complet KPI. De ce spun complet? Pentru că mulţi dau doar jumătate din el omiţând cel mai important indice de performanţă – CONVERSIA.
Care sunt indicii de performanţă?
- Numărul de clicuri – Totul începe cu un click. Acest KPI reprezintă numărul de persoane care au făcut click pe reclama ta. Ele arată nivelul de performanţă al acesteia. Cu toate astea nu determină succesul acesteia. Trebuie ţinut seama şi de
- Rata de clicuri (CTR) – Arată câţi utilizatori au dat click pe link-ul din anunţul tău. Câţi au accesat site-ul sau link-ul de la pagina de vânzare produsului/ serviciului.
- Scorul de calitate sau indexarea pe Google. – Acest KPI arată dacă conţinutul campaniei este relevant şi se măsoară în scorul de calitate. Dacă acesta este de la 7 la 10 atunci campania este bine făcută, dacă e sub 6 înseamnă că plăteşti prea mult şi conversia e mică.
- Rata de conversie (CVR) – Cel mai important KPI care îţi arată dacă ai sau nu profit pe campania făcută. Toţi care avem o afacere urmărim profitul. Rata de CONVERSIE este numărul de persoane care a văzut anunţul tău, a dat click pe link-ul ce duce la vânzare, i-a plăcut ce a văzut şi a cumpărat. Se calculează matematic. Dacă ai 200 de clicuri şi 10 vânzări rezultă că CVR-ul tău este de 5%.
Toţi aceşti indicatori sunt importanţi pentru că în funcţie de cum îmbunătăţeşti unul sau mai mulţi dintre ace;tia, toată campania se poate schimba în bine.
De obicei când o campanie nu funcţionează este pentru că responsabili sunt în egală măsură atât proprietarul afacerii cât şi omul sau agenţia de marketing.
Fie primul nu a comunicat clar viziunea sau nu a ştiut ce să ceară de la marketing, fie cei care fac campaniile nu au dat rapoartele complete sau strategia de comunicare nu a fost clară şi completă.
Te îndemnăm să vezi în următorul video ce înseamnă cu adevărat să fii prezent în online. Vorbește Gabriel Balan co-fondator rEvolution Media.