
Pandemia prin care am trecut a schimbat foarte mult modul de gândire a multor business-uri mici, medii sau chiar mari, lucru care a creat o diferență foarte mare pe piață, datorită influenței aduse publicității făcute în social media.
Fie că vorbim despre micile afaceri cu prezență pe canalele de social media sau despre marile magazine online, piața business-urilor din România este într-o continuă creștere, iar competiția este una acerbă, motiv pentru care serviciile de marketing joacă un rol din ce în ce mai important. Însă care sunt elementele care definesc o campanie publicitară de calitate? Se rezumă totul la a băga bani în promovări plătite pe Facebook sau este mai mult de atât?
Așa cum v-am obișnuit, vă vom prezenta două puncte de vedere și soluția pentru a ajunge la cea mai bună variantă de colaborare atât pentru agenția de publicitate, cât și pentru proprietarul business-ului care dorește să devină cunoscut.
Ce reprezintă, de fapt, promovarea în mediul online?
Mulți au impresia că totul se rezumă la a te vinde ca „influencer”, la followers pe Instagram sau like-uri pe Facebook, însă este foarte important să înțelegi că nu trebuie să te bazezi pe un singur lucru. Promovarea în online trebuie să reprezinte un întreg ecosistem bine pus la punct, pentru a avea cu adevărat rezultatele pe care ți le dorești.
Și mai rău este faptul că mulți folosesc în continuare strategii clasice și învechite de marketing, cum sunt cele de tipul „două la preț de una” sau „9,99”, care nu fac altceva decât să te bage într-un punct mort și să te facă să te bați în reduceri cu competiția ta. Iar o astfel de strategie nu face decât să-ți sugrume business-ul, pentru că îți obișnuiește clienții să cumpere doar produse și servicii reduse, devenind imposibil să mai vinzi la prețul inițial, cel pe care ți-l dorești cu adevărat.
După cum ați observat, au fost făcute schimbări masive în ceea ce privește întreaga comunitate de media, motiv pentru care multe dintre tacticile pe care le foloseați înainte nu mai funcționează. Din păcate, foarte mulți nu au răbdarea necesară pentru a învăța cum funcționează ecosistemul Facebook și Instagram, iar acest lucru îi costă influența lor în online, vânzările și, în multe cazuri, chiar întreg business-ul.
Un marketer bun înțelege perfect cum funcționează acest ecosistem, îi simte evoluția și i-o analizează până la cel mai mic detaliu. Astfel, acționează în consecință și se adaptează vremurilor în care trăiește.
Până la urmă, ce înseamnă atunci când un client îți spune „Păi bag în Facebook”?
În momentul în care preluați un client, mulți dintre voi nu știți să faceți o strategie corectă de marketing, pachetele pe care le oferiți sunt ambigue, iar așteptările clientului sunt comunicate prost. Și atunci când rezultatele de la finalul lunii nu sunt cele pe care el și le-a imaginat, începe această negociere cu privire la ce înseamnă cu adevărat rezultatul, conversia și vânzarea, în care tu îi explici că sistemul și ecosistemul funcționează altfel, lucru pe care îl știai de la bun început, dar pe care nu l-ai făcut corect prin modul în care i-ai prezentat oferta ta, moment în care vine și replica lui: „Păi bag în Facebook!”
Doar pentru că investești într-o platformă precum Facebook, nu înseamnă că vânzările și rezultatele extraordinare vor apărea peste noapte. Modul în care faci acest ecosistem să funcționeze trebuie să fie legat de toate platformele pe care le folosești, de conținutul pe care îl faci, de modul în care pui informația în mediul online, de modul în care folosești Google AdWords, de datele furnizate de Google Analytics (Pe care cel mai probabil marketerul tău te-a sfătuit să-l utilizezi, iar dacă nu, a făcut o mare prostie), de ce înseamnă marketingul offline. Așadar, tot acest ecosistem trebuie pus la punct, lucru de care nu ar trebui să se ocupe nimeni altcineva decât compania ta de marketing, sub clara ta îndrumare și sub niște termeni contractuali foarte bine setați. Dacă tu, în calitate de client, te aștepți ca marketerul tău să ghicească ceea ce tu îți dorești fără să comunici suficient de mult cu el, este clar și vina ta, iar replica: „Bag bani în Facebook și n-am rezultate” cade din prima.
Termenii și condițiile contractului trebuie să fie clari și înțeleși de la bun început.
În momentul în care tu, ca marketer, contractezi un nou client, este de datoria ta ca acesta să înțeleagă întocmai termenii și condițiile serviciului pentru care el semnează. În caz contrar, clientul își va crea așteptări nerealiste, neconforme contractului pentru care ați bătut palma, iar atunci el te va trage de braț, reproșându-ți întârzierea creșterii sale în mediul online.
Revenind la perspectiva clientului, este foarte important ca tu, în calitate de business, să-ți pui prioritățile la punct. Este de datoria ta să-i explici agenției tale de publicitate ce așteptări ai de la aceasta. Dacă tu te aștepți să fii promovat cu surle și trâmbițe pe toate canalele de social media, flyere, reclame Google, reclame pe Youtube și toate nebuniile, dar tu ai semnat un simplu pachet de 100 de euro pentru care să se ocupe de postările tale pe Facebook, apoi, după o perioadă, vezi că n-ai rezultate palpabile, conversii, vânzări și bani în buzunar și dai vina pe marketer sau pe agenție, ar cam fi cazul să-ți asumi responsabilitatea. Înțelege faptul că ceea ce omul respectiv a făcut pentru tine a fost strict legat de contractul pe care l-ai semnat. Nu te poți aștepta ca el să facă mai mult fără să plătești suma de bani necesară.
Dacă nu se discută de la bun început felul în care trebuie să vină rezultatele, modul în care să vină, de ce să vină sau care este scopul final, nu te aștepta ca agenția să știe ce are de făcut astfel încât să-ți satisfacă așteptările.
Comunicarea dintre o agenție de publicitate și un business trebuie să fie una fluentă, una constantă, iar termenii contractuali trebuie să fie înțeleși de la bun început, cu task listuri, cu țeluri, cu obiective setate foarte corect de la bun început, astfel încât să nu se ajungă în acel punct în care business-ul să spună că „a băgat bani în Facebook, dar n-a avut rezultate”.
De ce trebuie să fii atent la toată această comunicare?
Acest lucru influențează întreaga piață, pentru că există un potențial extraordinar, pandemia nefăcând altceva decât să ne ofere o șansă mai bună de a pune mediul online în lumina reflectoarelor, iar dacă noi ne batem joc, nu facem decât să pierdem această șansă.
Acestea fiind spuse, sfatul nostru este să vă puneți la masă cu colaboratorii voștri, să vă setați niște obiective clare, bine puse la punct și să vă repartizați sarcinile și deadline-urile. Haideți ca, în loc să ruinăm această piață, să aducem calitate în viața business-urilor, să ajutăm acești oameni să-și îndeplinească visurile exact așa cum și le-au imaginat, să ajutăm clienții să aibă parte de cea mai bună experiență online și să le demonstrăm faptul că și în România se poate face ceea ce în Occident este deja la alt nivel.