PPC – ce este și cum a apărut
Odată cu digitalizarea și trecerea a tot mai multe businessuri în mediul online, a apărut și nevoia de publicitate în acest mediu. Dacă, înainte, se foloseau metode tradiționale de a face cunoscute produsele și serviciile, acum toată această activitate se desfășoară mai mult în mediul digital, fiindcă aici este consumatorul final.
PPC (sau Pay-Per-Click) a apărut de mai bine de 2 decenii (Planet Oasis a fost prima platformă care a livrat o astfel de formă de publicitate în 1996, iar în 1997, peste 400 branduri deja o foloseau), unul dintre momentele marcante fiind atunci când Google a introdus reclamele pe motoarele de căutare, în decembrie 1999. De atunci până în prezent, tot mai mulți marketeri au vrut să măiestrească această ramură a marketingului și astfel, de-a lungul timpului, au apărut tot mai mulți specialiști.
Deși la început era un succes și funcționa foarte bine, vremea PPC-ului a apus din 2 motive: creșterea explozivă a numărului de businessuri trecute în mediul online și ”emanciparea” omului de business care solicită astfel de servicii. Dar o să discutăm și despre asta în rândurile de mai jos.
PPC atunci vs acum
Când Internetul a luat amploare și tot mai mulți utilizatori au început să își petreacă timpul liber aici, să își facă cumpărăturile și să caute brandurile preferate pe diferite platforme, s-a produs o revoluție. Întreaga paradigmă s-a schimbat în privința promovării, iar businessurile au prins imediat ”șmecheria” și au început, ușor-ușor, să se adapteze la noile cerințe și să își urmeze consumatorii în mediul digital.
Și, deși la început au fost relativ puține companiile care au fost prezente, acest număr a crescut de la zi la zi. Acum aproape că nu mai știm businessuri care să existe doar în mediul offline. Așa cum zicem mereu, până și magazinul de la colț de stradă are un loc al lui în online.
Însă tocmai asta a fost ceea ce a afectat industria PPC-ului. Dacă la început, cu un număr redus de firme care se promovau online, costurile erau rezonabile, bugetele necesare pentru a te promova au devenit de la an la an tot mai mari, din cauza concurenței în continuă creștere.
Cu toate astea, în primă fază, antreprenorii erau oricum fericiți că pot seta bugetele de promova și, în același timp, să aibă un control mai mare asupra audienței la care ajung reclamele lor, lucru care, înainte de PPC, era imposibil de făcut. Așa se face că, și cu costuri în creștere, PPC-ul a rămas o ”putere” în ce înseamnă promovarea online.
Acum însă lucrurile devin tot mai interesante…
De ce spunem asta?
Fiindcă odată cu creșterea ”apetitului” pentru promovare online a crescut și dorința de a ști mai mult, de a descoperi cum funcționează diferitele platforme. Astfel, antreprenorii și-au dat seama, treptat, că PPC are și un mare dezavantaj: plătești pentru click-uri, așa cum îi spune și numele, nu pentru rezultate. Fiindcă un click nu înseamnă neapărat și conversie.
Și ăsta a fost momentul în care PPC a luat-o în jos…
Mai puțin PPC, mai multe rezultate
Am zis de mai multe ori că în tot ceea ce faci trebuie să ții pasul cu schimbarea. Însă nu toată lumea o face. De aia încă mai vedem specialiști aka marketeri tradiționali care vând PPC ”la kilogram”: pentru că e ușor, e simplu de pus în practică și rapid. Nu necesită multe cunoștințe, nici multe resurse din partea advertiserului. Fiindcă, până la urmă, clientul plătește, nu el. Și deja ne-am prins cum stă treaba: cu reclama potrivită, poți face pe oricine să dea click. Și cam acolo se oprește tot. Pentru că pe marketerul tradițional nu îl interesează cine cumpără. Lui nu îi pasă că dacă, la final de lună, din cei 100 care au dat click, a cumpărat doar unul singur, banii pentru ceilalți 99 care au apăsat pe reclamă s-au cheltuit, pentru că acel client care a cumpărat costă de fapt cât toate cele 100 click-uri adunate. Pentru că el calculează doar cât a costat click-ul respectiv ÎN ETAPA RESPECTIVĂ, nu în tot funnelul.
Atunci însă când ești ancorat în realitate, când știi cum funcționează o strategie complexă de marketing și vânzări, astfel de detalii nu te lasă indiferent. Și nu o spunem degeaba, ci din experiență. Pentru că și noi ne-am săturat să auzim de cât de mult contează PPC-ul, iar când întrebăm de rezultate pe bune, ei bine…
Dacă vrei și tu să te promovezi corect în mediul online, nu doar să primești alte promisiuni de PPC, hai să discutăm la o cafea!