Social media pe scurt
Rețelele sociale nu mai sunt o noutate pentru nimeni și rolul lor în viața noastră este covârșitor. Fără o prezență online, business-ul tău nu poate să ajungă la clienți.
Un studiu recent a descoperit că românii petrec în medie 2-3 ore pe social media în fiecare zi, preponderent pe Facebook. Asta înseamnă că, timp de trei ore pe zi ei pot consuma, printre altele și conținutul tău. Cu ajutorul social media poți să ajungi la o plajă mult mai largă de clienți decât prin mijloace tradiționale. De fapt,sunt businessuri care se bazează aproape exclusiv pe social media ca și canal de comunicare și vânzare către clienții lor.
Ai, deci, toate motivele să fii prezent și activ pe rețelele sociale și numai de câștigat, dacă știi cum să te expui eficient.
Ce să faci pe social media
Acum că ai realizat importanța social media, s-ar putea să te întrebi ce să faci concret ca să ai o prezență cât mai eficientă online.
Dacă nu ai deja experiență sau ai încercat mai multe și nu ai obținut rezultatele dorite, iată concret ce să faci:
- Creează constant conținut.
Dacă e un singur lucru pe care îl iei din articolul ăsta, atunci ideea de a crea conținut constant merită să fie acel lucru.
Dacă nu postezi constant, vei dispărea rapid din atenția audienței tale care, îți amintim, este bombardată cele trei ore din zi cât stă pe social media, cu mii de postări. Mai mult, dacă nu postezi mai multe zile la rând, algoritmii rețelelor sociale te vor penaliza mutându-te la coada listelor de interese din care faci parte.
Bun. Postezi constant, dar ce să postezi? Ca să te poți folosi la maximum de funcționalitățile de promovare oferite de Social Media, ai nevoie de o bază de conținut: texte, imagini, video, etc. Rețelele sociale nu sunt concepute ca o piață de desfacere pentru produse sau servicii, ci ca platforme pentru creatorii de conținut.
- Oferă plus valoare urmăritorilor.
Asta este esența marketingului online. Dacă nu oferi conținut care adaugă valoare într-un fel sau altul în viața audienței, atunci nu vei fi perceput ca util. Un utilizator social media nu va interacționa cu postările tale decât dacă percepe că are ceva de câștigat. Dacă userul percepe l-ai ajutat într-un fel sau altul atunci el va reveni pentru a primi mai mult. Mai mult din ce? Din conținutul pe care el îl vrea.
- Creează conținut pentru publicul tău, nu pentru tine.
Acest punct este foarte ușor de trecut cu vederea. Poți fi foarte creativ și poți crea tone de conținut, pentru că îți place să creezi conținut, însă dacă o faci pentru tine, nu îți vei atinge audiența. Publicului trebuie să-i dai ce vrea, nu ce îți place ție să oferi.Pare contraintuitiv, la urma urmei, cum poți crea conținut autentic, păstrându-ți vocea ta și stilul tău fiind limitat la ce le oferi oamenilor care te urmăresc?
Această limitare este de fapt o oportunitate. Îți dă capacitatea să nu te pierzi în detalii, ca să poți oferi conținut care chiar să aibă în viața celor din audiența ta, nu doar să-i determine să dea un like sau un share din plictiseală.
În momentul când oferi ceva de care clientul tău potențial are nevoie, el te va ține minte și va fi mai probabil să cumpere de la tine, chiar și să te recomande pe viitor.
Poți oferi informații utile, soluții la problemele cu care se confruntă el, postări amuzante legate de brandul tău sau postări de engagement.
- Alternează tipurile de conținut.
Dacă postezi doar meme-uri amuzante pentru că astea sunt în trending, utilizatorul se va plictisi. Te va percepe ca pe o pagină de meme și va trece mai departe. La fel, dacă postezi doar despre noutăți din domeniul tău de activitate, de exemplu: știri despre crypto monede, userul te va încadra mental în categoria „noutăți, știri” și-i va scădea interesul. Oamenii sunt o specie curioasă care se plictisește de rutină și caută mereu ceva nou. Alternând tipurile de conținut, audiența ta va fi mereu „în priză” când vine vorba de postările tale.
Dacă respecți regula de a-i oferi ce are nevoie, atunci poți alterna liniștit tipurile de conținut produs. Spre exemplu, poți alterna între postări informative, postări care oferă soluții la probleme des întâlnite în domeniul tău de activitate, postări de engagement – unde ceri părerea utilizatorului prin întrebări și sondaje – și postări de entertainment.
- Implică publicul prin postări de engagement.
Multe studii au arătat că oamenii cei mai fericiți sunt aceia care simt că fac parte din ceva mai mare: o organizație, o comunitate etc. Să știm că valorile ne sunt împărtășite de alți oameni și mai ales, că părerea noastră contează, este ca un drog pentru noi, oamenii.
Prin postările de engagement, îi dai ocazia userului să facă parte din afacerea ta, să simtă că vocea lui contează, și să vadă că nu este singur. Participând la un sondaj sau răspunzând la întrebări consultative, urmăritorul tău se va simți validat, văzut și înțeles. Va reveni pentru mai mult, va consuma mai mult conținut de la tine, atâta timp cât este relevant pentru el, și va spune prietenilor lui despre tine.
Acum că am stabilit bunele practici în social media, să trecem la ce trebuie evitat. Multe din aceste aspecte pot fi deduse din sfaturile de mai sus însă, ca să nu existe confuzie și ca să primești cea mai completă informație pentru succesul tău pe rețelele sociale, vom continua cu:
Ce sa nu faci pe social media
„Cumpără acum! Ultima șansă! Salut, aveți două minute să vorbim despre produsul nostru?”
- Să nu faci prea mult „Call To Action”.
Este agasant, neprofesionist și îți îndepărtează clientul. El nu vrea să-i tot vinzi ceva; el vrea să aibă libertatea de a cumpăra când dorește, nu când este campanie de vânzare. Acest aspect se leagă de diversitatea conținutului. Prin crearea de conținut divers, cta-urile paginilor tale vor fi mai bine primite de utilizator.
El va fi multumit de conținutul variat și va fi mai deschis psihologic să accepte o invitație de a cumpăra.
- Nu posta doar când îți aduci aminte sau când ai inspirație.
Cum îți spuneam la începutul articolului, algoritmul te penalizează pentru inconsistență în postări. Ai nevoie de o planificare bine definită a postărilor de care să te ții. Problema inspirației survine mai ales când încerci să fii original de dragul de a fi original. Dacă ai constant în față valorile firmei tale, cu care rezonează utilizatorul, atunci postările aproape că se vor scrie singure. Atâta timp cât poți oferi ceva,orice, care aduce plus valoare follower-ului, ai material de o postare.
Aici mai apare o capcană în care cad mulți antreprenori la început, precum și companii mari:
- Nu posta conținut care nu te reprezintă.
În încercarea de a fi în trending companiile fac greșeli mari, postând ce e la modă în speranța că vor capta o audiență mai mare. Rezultatul poate fi exact opusul: să își înstrăineze grupul fidel de fani.
De exemplu, un mare multi-miliardar, inventator renumit, a postat recent pe Twitter că este dispus să își vândă o parte din acțiuni ca să fie supus impozitului pe profit. Asta vine în contextul unei revolte, în opinia populară, cu privire la taxarea averilor mari. Ceea ce a făcut antreprenorul a fost perceput de o bună parte din audiența lui drept ,,pandering”, un termen colocvial de conotație negativă, care înseamnă „a face pe plac”. Drept răspuns mulți fani de-ai lui și-au exprimat nemulțumirea, că în loc să-și vadă de proiectele importante pentru omenire (adică valorile comune ale celor din audiență), tipul se lasă tras în chestiuni cu puternică tentă politică, și încearcă să facă pe plac criticilor sistemului economic din SUA.
El a postat conținut care nu îl reprezintă. Amintește-ți: scopul tău este să faci audiența să se identifice cu postările tale prin valori și nevoi comune. Dacă postezi ceva ce iese total din tiparele deja stabilite pentru afacerea ta, este posibil ca utilizatorul să se simtă trădat, ca în exemplul cu miliardarul, de mai sus.
Asta ne aduce la ultima greșeală de evitat în social media:
- Nu vâna like-uri și urmăritori.
O audiență mai mare NU înseamnă clienți mai mulți. Poți să ai o audiență de milioane de followeri, pentru că ești un cântăreț celebru, dar dacă vinzi ceva, orice, doar o parte din audiență va de deveni clientelă. Asta pentru că utilizatorii au avut motive diferite ca să devină followeri: le place muzica ta, le place stilul tău vestimentar, viziunea ta politică, etc. Cu alte cuvinte nu sunt o audiență omogenă.
Nu le poți oferii tuturor ce vor, fără să cazi în capcanele de mai sus. Procedând astfel este foarte posibil să te trezești că ai o audiență aparent mare, dar extrem de puțini clienți. Asta se întâmplă dacă postezi conținut care nu te reprezintă de dragul atenției oferite de social media. Scopul tău este să-ți servești clienții, nu să devii faimos, deși se poate să ajungi și acolo dacă clienții sunt atât de mulțumiți încât te recomandă peste tot.
Urmărind aceste principii sănătoase, afacerea ta poate prospera pe rețelele sociale, mai ceva ca un videoclip cu pisici.