Despre rezultatele instante de pe Social Media
Toți așteaptă, vor, își doresc rezultate instante pe social media. Sunt acele rezultate care determină majoritatea afacerilor să înceapă o colaborare cu agenții de media marketing. Haideți să dezbatem puțin acest topic foarte interesant.
În primul rând, transparența între o companie de media marketing cu care colaborează este vitală. Nu doar pentru client sau pentru agenție, ci pentru întreaga branșă, al cărei nume este, în ultimul timp, pătat de promisiuni deșarte. Acestea, în general, nu sunt îndeplinite, pentru că se fac pe baza unui tip de marketing clasic, inexistent în ziua de astăzi. De ce?
Pentru că acum clientul are la dispoziție mai multe informații, este mai inteligent și are un nivel de confort mai ridicat – aceste lucruri îl ajută să ia o decizie finală corectă, mai ales având în vedere faptul că piața decide, și nu voi.
Cazuri concrete de clienți care și-au dorit rezultate instante
Am avut discuții cu niște clienți, chiar recent (nu vom spune un nume, ca de obicei) , iar un lucru care ne-a rămas întipărit în minte a fost: “Mi-a promis că după o lună, clienții vor sta la coadă la ușa mea.”.
Ne-a spus că bugetul lui de marketing și promovare ar fi de 200 de euro. Atunci când l-am întrebat dacă în spatele promisiunilor, ecosistemul este complet, dacă toate se leagă și dacă primea rapoarte lunare despre activitatea sa, ne-a răspuns că nu are nici cea mai mică idee, și că rapoartele erau de fapt scuze pentru care coada despre care i s-a spus nu se formase.
Așadar, aceste rezultate imediate despre care vorbim nu sunt posibile, indiferent de bugetul pe care îl aloci, indiferent de reclamele pe care le faci, de agenția sau freelancerul care te ajută.
Să vă spunem și de ce: pentru că de mai bine de un an, Facebook a creat un algoritm prin care conținutul afișat este selectat, iar numărul de clienți pe care îl atragi nu mai este același.
Gabi numește asta “joc la loto”, pentru că dacă tu ești, spre exemplu, o firmă mare care face burgeri, și ești activă pe social media, și faci o reclamă pe Facebook în care investești 5 milioane de euro, este foarte posibil ori să nu-ți ia banii respectivi, ori să nu îți ofere rezultatele la care te așteptai. Prin urmare, cu acest algoritm, ecosistemul este mult mai echilibrat, iar șaormeria de la colț are mari șanse să concureze cu marea firmă de burgeri. Pentru că șaormeria dezvoltă mult mai mult partea organică, are mai mult engagement, creează mai mult content, giveaway-uri, cu alte cuvinte, un ecosistem mult mai bine pus la punct.
Faptul că Facebook a schimbat acest algoritm nu este o surpriză. Gabi a vorbit destul de des pe pagina noastră despre modul și motivul pentru care s-a produs această schimbare, despre beneficii și dezavantaje. Așadar, dacă vreți mai multe informații, aruncați un ochi și la live-urile lui.
Ideea de bază cu care trebuie să rămâneți și pe care am vrut să o transmit este aceea că rezultatele care apar cât ai bate din palme nu sunt o realitate a zilelor noastre. Ești obligat să faci un content constant, organic și calitativ, iar dacă Facebook consideră că ai trecut testele lui, vei avea și audiența la care ai sperat. Ba chiar mai mult.
De curând ne-a fost confirmată o bănuială pe care o aveam, anume că în momentul în care campania ta atinge saturația, o poți scoate din acest impas targetând publicul corect. Dacă faci treaba asta și nu arunci la întâmplare niște interese care sunt relevante doar pentru tine, nu și pentru publicul tău, campania ta poate avea rezultatul dorit.
Cum poți face totuși ca munca ta să dea roade pe timp scurt/mediu/ lung?
În primul rând, ce înseamnă timp scurt/mediu/lung?
Scurt: 1-2 luni
Mediu: 3-6 luni
Lung: 6 luni – 2 ani
Cel mai important aspect este brandul vostru, în sine. El este cele care atrage încrederea clienților, iar în momentul în care un client vă oferă încrederea, timpul acesta scade. Dacă nu reușiți să o câștigați, automat, necesarul de timp crește.
De exemplu, dacă ești un life coach – un exemplu relevant în zilele noastre – iar tu ai un brand mic, lumea nu te cunoaște, deci automat nu are încredere în ceea ce tu îi poți oferi, datoria ta este să te bazezi pe brandul tău și să încerci să construiești încredere în piață. Asta pentru că așa cum tu faci asta, mai sunt alte 300 de persoane care fac același lucru, care vând aceleași cursuri ca tine, dar care deja au un public țintă, pentru că au creat deja încredere. Cineva care va vedea reclama ta și va considera că are nevoie de un coach va apela tot la o persoană pe care o cunoaște, despre care a auzit sau care i-a fost recomandată.
Dacă ai un produs care necesită o încredere mai mare din partea publicului, poți să uiți despre aceste rezultate instante. Ia-ți afacerea și construiește încrederea în potențialii clienți. Cea mai bună variantă de a dezvolta chestia asta este de a te axa cât mai mult pe partea organică. Postările zilnice, interacțiunea cu publicul, live-urile sunt cheia succesului. Dacă te aștepți ca un bot automat care să spună “Bine ai venit pe pagina mea!” să-ți rezolve problema, ai pierdut din start! Iar acesta este doar un exemplu, pe care l-am întâlnit în piață, dar sunt și altele, precum comentarii și mesaje la care nu răspunzi, hashtag-uri pe care nu le folosești deloc în postări sau nu le folosești corect, și toate celelalte tunuri pe care le avem la dispoziție pentru a face interacțiunea cu publicul nostru cât mai fun, cât mai distractivă. Focusul trebuie să fie pe creșterea în piață.
Cu cât produsul tău este mai scump, mai valoros, mai bun, cu atât viața ta trebuie să fie în numere. Trebuie să treci prin ele pentru a putea atrage cât mai mult atenția cumpărătorilor tăi, a clienților tăi, asupra ta. Ai nevoie de cel puțin 3-6 luni să pui la punct produsul tău, să faci lumea să înțeleagă de ce să dea bani pe produsul tău, în loc să se ducă în magazin să-l ia de acolo, la jumătate de preț. Perioada pandemică pe care încă o traversăm a oferit cumpărătorilor șansa de a sta în fața calculatorului și de a fi doar la un click distanță de produsul pe care și-l dorește. Este un an în care mediul online s-a dezvoltat enorm de mult, în care multe firme precum Amazon și Takeaway au crescut extaordinar de mult și au oferit publicului șansa de a face cumpărături mai inteligent, și de a face o alegere din propriul confort. Dacă înainte trebuia să se deplaseze, să se ducă în 3 magazine până să aleagă ceva ce îi place, să se plângă că îl dor picioarele, în ziua de astăzi stă pe fotoliu, se uită și la meci, și pe internet, la tine și la restul competitorilor tăi care probabil au material mai bun, preț mai bun, calitate mai bună, probabil au culori mai frumoase.
Dacă tu nu ești acolo să-l oprești din a alege unul dintre competitori și de a-l determina să te aleagă pe tine, prin diverse metode (calitate, preț, ofertă, etc.) el se va opri în dreptul celui care îi oferă toate acele lucruri pe care le caută.
Așadar, dacă te ocupi cu produse din zona luxury, produse de care, să spunem, clientul nu ar avea neapărat nevoie, atunci uită de ideea de a obține rezultate instant.
Care sunt cazurile în care poți totuși să speri la o evoluție rapidă?
În cel mai bun caz, pe termen scurt, 1-2 luni, produsul tău poate evolua. Dacă targetezi domnișoare interesate de ședințe de epilare, produse de sprâncene, sau antreprenori mereu pe fugă care vor să-și comande la birou, atunci, în aproximativ două luni, dacă îți pui foarte bine la punct toate paginile, dacă investești în business-ul tău ai șanse.
Nu pică în extrema opusă totuși. Nu-ți imagina că dacă cineva vinde pâine, iar toată lumea mănâncă pâine, reușește să obțină rezultate fără a trece prin pașii prin care Facebook și, de fapt, algoritmul Facebook te obligă să treci. În momentul în care ești constant, în care postezi organic, ai un text care atrage, ai interacțiune pe pagină, răspunzi la comentarii, și ești constant și din punct de vedere al reclamelor plătite și oferi calitate, Facebook îți va “debloca” ușor ușor rezultatele, făcând oamenii să vadă reclama ta și să se îndrepte către tine.
Asta nu înseamnă că dacă investești 50 de lei într-o reclamă la pâine, așa cum am spus, pac! mâine vei avea rezultate instantaneu și toată lumea va vrea pâinea ta. În nici un caz!
Trebuie să îți faci un plan de la bun început, să analizezi bine tipul de produs pe care îl vinzi, dacă necesită o perioadă de câștigare a încrederii mai mare pentru a putea înțelege cum și dacă aduce vreun beneficiu audienței pe care tu o targetezi.
Înainte de a începe o colaborare, înainte de a intra în mediu online, pentru a evita toate conflictele care apar în piață, conflictele cu potențiale clienți care ne spun că au mai încercat treaba asta cu media marketing dar nimeni nu a reușit să livreze ceea ce a promis, ca să putem construi o piață mai frumoasă, mai clean, țineți cont de tot ceea ce am spus până acum.
Piața de desfacere a acestui domeniu în Români este încă la început, avem atât de multe de descoperit și de dezvoltat. Este suficient loc pentru toată lumea, sunt atâtea business-uri frumoase care merită să fie promovate. Nu trebuie să se ajungă la conflicte din astfel de promisiuni aparent banale, dar cu o însemnătate mare pentru client.