Așa cum v-am obișnuit, suntem gata să abordăm din nou, fără inhibiții, o nouă temă extrem de actuală când vine vorba de promovarea unui business în social media. Probabil una dintre cele mai frecvente întrebări în momentul de față este: Ce înseamnă, cu adevărat, prezența în mediul online?
Ei bine, tot procesul este făcut prin intermediul KPI (Key Performance Indicator), care, privit în ansamblu, reprezintă un întreg algoritm care cuprinde totalitatea indicatorilor critici (cheie) ai progresului către rezultatul dorit. Gestionându-ți KPI-ul în mod eficient, nu doar că rămâi în permanență la curent cu privire la modul și viteza în care afacerea ta se dezvoltă, dar îți dai seama ce ar trebui să faci în continuare sau ce ar trebui să schimbi astfel încât să-ți atingi obiectivele.
În 99,99% din cazuri, cel mai important indicator de performanță este conversia finală. Logic că atunci când începi sau preiei un business, ești atent la profitul de la finalul lunii, corect? Din nefericire, multe agenții de publicitate și tot atâția freelanceri pierd din vedere două aspecte extrem de importante atunci când se ocupă de KPI-ul brandului tău: add to cart și prospects. Iar atunci când rezultatele despre care ți-ai făcut iluzii întârzie să apară, este foarte posibil să te cerți cu agenția și să închei colaborarea plin de frustrări, spunând: „Am încercat, n-a mers, nu mai am încredere”.
Oricât de silă ți-ar fi de țepe, trebuie să înțelegi faptul că o colaborare este 50-50. Dacă lucrurile merg prost, vina nu este doar a agențiilor sau a freelancerilor, ci și a ta, pentru că nu știi să ceri ceea ce vrei cu adevărat. Iar dacă tu te aștepți ca cel care se ocupă de imaginea ta în online să-ți citească gândurile, publicitatea va deveni un cost, și nu o necesitate care ar trebui să-ți sporească vânzările.
În cele ce urmează, vom discuta despre aspectele de care trebuie să ții cont atunci când începi un business în mediul online, astfel încât să nu-ți mai iei țeapă. Ca să te scutim de neplăcerea de a trece printr-o colaborare dezavantajoasă, ți-am pregătit câteva sfaturi cu privire la ce ar trebui să treci în revistă atunci când începi o colaborare cu cineva care urmează să te reprezinte în mediul online.
1. Stabilește ce fel de progres îți dorești
Este vorba de brand awareness-ul tău, mai exact despre cât de multe persoane îți văd business-ul. Este important ca mai întâi să-ți stabilești targetul. Cărui tip de public i te adresezi? Cine urmează să cumpere de la tine? Trebuie să ai în minte toate aceste aspecte și să i le comunici neapărat celui care se ocupă de publicitatea ta.
Iar la sfârșitul lunii, când vine momentul conversiei finale, dacă ai produse sau servicii pe care vrei sa le vinzi, trebuie sa specifici chiar așa: Doresc să vând asta!
Dacă te văd 10 persoane, dintre care cumpără 8, atunci ești pe plus. Dar dacă din 1000 de vizitatori, cumpără doar 2, ești pe minus, pentru că bugetul pe care îl vei aloca unei astfel de publicități va fi mult prea mare în comparație cu profitul pe care reușești să-l obții.
2. Ce tip de reclamă vrei să faci?
Este foarte important ca cel care se ocupă de imaginea brandului tău să înțeleagă de la bun început ce are nevoie, cât va dura, unde, cum și în ce fel trebuie făcută reclama respectivă.
Nu-l lăsa să facă „ce știe el mai bine”, pentru că nu așa funcționează lucrurile. Omul respectiv are nevoie să știe ce vrei, are nevoie de cerințe punctuale, practic, are nevoie de toate datele problemei ca să poată ajunge la formula care să-ți aducă rezultate.
Dacă alegi să sari peste acest pas, nu vei obține nimic altceva decât un KPI pe care nu vei da doi bani la sfârșitul lunii.
3. Comunică viziunea companiei tale
Dacă ai început un business nou și nu ai încă un motiv, este momentul să inventezi unul care să fie și corect față de tine. Orice business trebuie să aibă o poveste în spate, iar cu cât ești mai transparent, cu atât vei reuși mai ușor să creezi conexiuni puternice cu potențialii tăi clienți.
Nu uita, publicul este din ce în ce mai deștept și nu mai pune nimeni botul la strategii precum reducerile masive sau acel „99” din coada prețului. În ziua de azi, cea mai sigură metodă de a vinde este emoțional! Așa că atribuie brandului tău o poveste plină de emoție, cu care oamenii să se poată identifica.
Comunică în detaliu această viziune agenției cu care colaborezi și, cel mai important…
4. Explică ce tip de mesaj vrei să transmiți
Nu e vorba neapărat de ce îți place ție, ci de ce îi place publicului. De asemenea, trebuie să stabilești și tipul de mesaj pe care vrei să transmiți în piață: unul mai agresiv sau unul emoțional, unul în care vorbești cu un cititor individual sau unul în care vorbești unui public, iar lista poate continua.
Este foarte important să ai o strategie de comunicare. Așa că trebuie să-i explici cu lux de amănunte agenției tale în ce manieră vrei să transmiți mesajul potențialilor tăi clienți.
Colaborarea este una 50-50
La fel cum am spus și la începutul articolului, când lucrurile nu merg bine, este atât vina proprietarului de business, cât și vina agenției de publicitate.
Dacă tu, în calitate de agenție sau de freelancer, nu ceri detalii despre brandul pe care vrei să-l reprezinți, nu-ți adaptezi strategia de marketing în funcție de cerințele clientului și nu ești transparent cu privire la ceea ce poți tu să oferi, atunci ești la fel de vinovat de eșec.
De fiecare dată când am fost nevoiți să analizăm o situație de acest gen și să ascultăm fiecare variantă a poveștii, concluzia a fost mereu aceeași:
Cheia unei prezențe online reușite este COMUNICAREA!
Însăși prezența online constă în comunicare! Modul în care tu reușești să comunici ideea business-ului tău pe social media înseamnă adevărata prezență online. Poate crezi că o poză postată ocazional sau o campanie plătită sunt de ajuns! Ei bine, nu!
Pentru a obține rezultatele pe care ți le dorești, îți trebuie o comunicare completă. Iar pentru asta ai nevoie de:
- un site bine pus la punct, care se mișcă ușor;
- o uniune completă între postările de pe Facebook și cele de pe Instagram;
- reclame pe Google.
Și, nu în ultimul rând, nu neglija engagementul! Este foarte important să interacționezi cât mai mult cu potențialii tăi clienți și să-i câștigi de partea ta, atât prin calitatea produsului sau serviciului pe care îl vinzi, cât și prin mesajul pe care îl livrezi în piață!
Află mai multe și vezi și mai multe exemple concrete de la Ilie Alexandru, co-fondator rEVOLUTION Media, din videoul de mai jos: