Bine te-am regăsit pe blogul rEvoluționarilor! Astăzi vrem să vorbim despre un aspect foarte important de care trebuie să țineți cont atunci când vine vorba despre mediul online: strategia!
Trebuie să înțelegeți că fără o strategie bună, sunteți practic mâncați, iar în sensul ăsta o să vă dăm un mic exemplu din strategia noastră. Colaborarea cu un client începe cu o fișă de implementare, redactată în urma discuțiilor pe care le avem cu el despre dorințele și preferințele lui. Pe această fișă regăsim aproximativ 100 de bullet points, adică 100 de detalii de care trebuie să ținem cont, printre care: persoanele desemnate pentru fiecare task, preferințele în materie de text sau vizualuri, managementul platformelor și al conturilor și altele. Astfel creem, în funcție de bugetul clientului, o strategie de online, deci nu doar de social medie, și by default, facem și o proiecție a primelor 6 luni de zile. În mediul online există o necesitate, anume aceea de a îți testa produsul, și bineînțeles și ideea, să vezi dacă piața este pregătită pentru produsul tău, dacă nu, să se facă mici ajustări. După aceste ajustări, în aproximativ 3 luni ajungi la un preț de conversie care poate fi ulterior scalabil.
După aceea, ținând cont de obiectivul clientului, care este de obicei unul foarte subiectiv, precum “Am nevoie de X” sau “Îmi doresc Y”, trebuie să facem un breakdown, și să îl împărțim în 3 părți: marketing, branding și vânzări. Acestea 3 sunt foarte importante și mai ales complementare, nu pot funcționa una fără cealaltă. Din aceste 3 direcții rezultă 3 strategii, în baza cărora se creează un funnel, plin de informații, pentru ca omul să afle mai multe despre tine. Și uite tocmai chestia asta e foarte tare la mediul online, că poți să creezi intenție.
Cum arată o astfel de strategie? Păi în mare parte trebuie să releve ceea ce îți dorești tu cu adevărat pe termen scurt, astfel încât să îți amortizezi costurile cu reprezentarea online. Așadar, scopul principal al acestei strategii este să reușești să ajungi la acel
breakeven de care toată lumea vorbește, adică să reușești să scoți ceea ce ai și băgat. Nu uita, că indiferent despre care dintre cele 3 strategii vorbim, ele trebuie să fie complementare, să se îmbrățișeze cumva.
Fiind de atâția ani în domeniu și având experiența pe care o avem, în momentul ăsta ne putem da seama foarte clar cine vine și cine nu, doar aruncând un ochi pe pagina cuiva. Acolo unde te bombardează cu reduceri peste reduceri, bonusuri, promoții și așa mai departe, acolo vânzările sunt la pământ. Acolo, omul acela este disperat să pună mâna pe ceea ce ai tu în buzunar și nu mai țin neapărat cont de ceea ce-și doresc clienții, sunt doar focusați pe a nu aduce bani de acasă.
Adevărul este că toate business-urile ar trebui să fie interesate de ce își dorește clientul, să-i vorbească precum unui prieten, iar banii să fie doar o urmare a bunei comunicări dintre cele două părți.
O strategie de vânzări este compusă din:
- Tradiționalul speech de vânzări; noi ne ajutăm clienții să și-l compună, chiar dacă sunt contactați prin mesaje sau la telefon, le spunem cum ar putea să-l îmbunătățească. Fiind și noi vânzători la bază, ne este foarte ușor să ne dăm seama ce ar putea fi îmbunătățit.
- Delimitarea clienților de potențialii clienți și de cei care pentru moment au spus “nu” afacerii tale.
Acum câteva zile vorbeam cu cineva care a pus o întrebare pe care simt nevoia să o împart cu voi: “Cum faci tu vânzare, spre exemplu, unui cabinet stomatologic?”. Ei bine, aici nu este vorba neapărat despre vânzare. Trebuie să fim conștienți de faptul că există o diferență între nevoie, necesitate și dorință. Ce încercăm noi să facem este să ne asigurăm că atunci când omul are acea durere surdă de măsea, își amintește de tine și-ți calcă pragul. Cum facem asta?
Printr-un plan editorial extrem de bine pus la punct, bazat pe o strategie de comunicare cu oricine s-ar afla la capătul celălalt al telefonului. Prin acest brand-awareness ne asigurăm că și persoana care te urmărește deja de 6 luni, dar și cel care abia a intrat la tine pe pagină să știe cele mai importante aspecte despre tine și să te urmărească de acum înainte.
V-am dat exemplul ăsta pentru că este un business extrem de tradițional care se susține de multe ori singur, sau cel puțin așa au oamenii impresia. Am luat contact cu mulți oameni care au venit la noi pe muchie de cuțit, când cabinetul lor stătea să pice și aveau impresia că noi suntem Harry Potter, să facem repede o vrajă să reparăm totul. Să nu uităm totuși și de factorul concurenței, pentru că mai ales atunci când vine vorba despre cabinetele stomatologice, există măcar 2-3 în fiecare cartier, fie ele din astea banale, sau mai fițoase. În orice domeniu există concurență, și dacă ai uitat de ea, probabil ai făcut o mare greșeală. Nu vă mai mințiți clienții, sau pe voi înșivă, nimic nu e gata de azi pe mâine. Nu clădești o afacere greșit în câteva luni ca să o salvezi într-o zi.
Cu cât business-ul tău este mai mare, mai modern, mai departe de tradițional, cu atât strategia ta trebuie să fie mai complexă, mai închegată, mai bine pusă la punct. Spre exemplu, dacă vă uitați pe site-ul nostru, veți vedea că strategiile clienților noștri sunt bazate pe nevoile lor, și ceea ce se diferențiază nu este baza pachetului, ci complexitatea acestuia. Activitatea more or less, este cam aceeași, dar complexitatea trebuie să fie diferită de la client la client. Așa am și construit compania asta, spunându-le direct oamenilor ce le-ar face bine și ce nu, ce i-ar ajuta și ce nu. Le-am spus să nu bage 8000€ într-un videoclip de lansare, ci încearcă să îi distribui în așa fel încât să creezi cât mai mult conținut organic cu putință, pentru că așa vei ajunge la mai mulți oameni.
În fiecare zi apar mii de pagini noi pe Social Media, asta înseamnă mii de afaceri noi. Gândiți-vă că statul își dorește acum ca fiecare persoană care și-a pierdut locul de muncă în pandemie, sau post pandemie, să își găsească unul nou, de aceea au și acordat acele granturi pentru șomeri. Atunci gândește-te câte domenii noi se pot inventa? Niciunul! Toți oamenii ăștia pot deveni concurența ta. Am văzut chiar noi restaurante care s-au culcat pe o ureche spunând că ei nu duc lipsă de clienți, dar nu s-au gândit niciodată că la un moment dat, clienții se pot plictisi de meniul lor, și vor căuta ceva nou. Le-am spus asta tuturor oamenilor din HoReCa: oricât de șmecher ar fi localul tău, oamenii tot se vor plictisi.
Oamenii atrag oameni! Gândiți-vă la strategii mai atractive decât poze banale cu produs și preț. Încurajați-vă clienții să vă recomande, să vă posteze, să vă dea un tag poate. Orice astfel de minimă acțiune poate să facă diferența între succesul și eșecul business-ului tău.
Și atunci, având în vedere toată complexitatea pe care v-am descris-o – și încă asta nu e tot, păstrăm detaliile pentru cursurile pe care le pregătim – cum poți tu să crezi că fără o strategie poți să faci ceva?
E imposibil, pentru că de partea cealaltă, cineva din concurența ta colaborează cu noi, are o strategie, știe cum să lege lucrurile astfel încât să obțină rezultate și tu vei ajunge să te învârți în cerc! Ori ești pe bune, ești asumat, ești dedicat, ori nu mai încerca! Economisește-ți timpul și banii și lasă Social Media pentru cine vrea cu adevărat să facă treabă!