
Antreprenoriatul este un domeniu extrem de complex și, din păcate, nu este predat absolut nicăieri în România. Informația care se află până în acest moment în online este una destul de formală și greoaie pentru o minte aflată la început de drum, informație care este complet diferită față de ce se predă în Occident, acolo unde cele mai puternice business-uri au prins rădăcini și s-au extins.
Începutul este cel mai simplu și, totodată, cel mai dificil.
La început, este absolut necesar să înțelegi ceea ce faci, nu doar să faci pur și simplu. Puterea antreprenoriatului este tocmai aceea de a te putea adapta, putere pe care trebuie s-o stăpânești. În caz contrar, piața te va mânca de viu, deoarece capitalismul este un adevărat canibal ce devorează pe oricine care nu reușește să se adapteze. Dovada stă chiar în multe dintre business-urile care au murit în perioada pandemiei.
Așadar, dacă îți dorești să pornești un business care să meargă și să aibă succes, noi venim în ajutorul tău, prezentându-ți 3 reguli vitale de care orice novice în domeniul antreprenoriatului ar trebui să țină cont.
1.Realizează un studiu de piață corespunzător
Este foarte simplu. Tot ce ai de făcut este să selectezi câteva firme care activează deja în domeniul în care tu vrei să intri și să vezi cum acționează acestea, ce produse/servicii furnizează, care e raportul preț-calitate și, cel mai important, dacă există ceva ce le lipsește, iar tu ai putea implementa în viitoarea ta afacere.
Spre exemplu, dacă vrei să-ți deschizi o shaormerie, vizitează mai întâi toate shaormeriile din oraș și testează-le produsul. Iar dacă vrei să devii furnizor de servicii, trimite e-mailuri către zece companii din domeniul tău și cere-le oferte, vezi care sunt prețurile, vezi dacă se ating cererile pieței sau ce lipsuri au, pe care tu ai putea să le aduci business-ului tău.
Analizează toate datele colectate și încearcă să-ți dai seama prin ce te-ai putea diferenția de restul concurenților tăi, cum poți aduce produse sau servicii mai bune consumatorilor și ce goluri există în piață pe care tu ai putea să le umpli.
Nu-ți porni viitorul business fără acest studiu de piață, deoarece nu vei știi cum să începi, încotro să o apuci sau care va fi scopul final și, în consecință, nu vei știi cum să te adaptezi pieței capitaliste.
2. Promovează-te
De cele mai multe ori, atunci când cineva își pornește o nouă afacere, își investește toți banii în locații, mobilier, materiale sau orice alte obiecte în funcție de specificul domeniului, însă investește puțin spre deloc în publicitate. Fără reclame de calitate, potențialii clienți nu vor apărea niciodată, iar business-urile sunt sortite eșecului.
Promovarea business-ului tău este un element vital, mai ales la început de drum, când nimeni nu te cunoaște și n-a mai avut de-a face cu produsele/serviciile oferite de tine. Însă cum realizezi această promovare în momentul în care îți deschizi o nouă afacere? Simplu: social media! Cu doar câteva click-uri, îți poți face cunoscut business-ul prin intermediul Facebook, Instagram sau chiar Youtube.
Pentru început, fă o activitate organică, arată-le oamenilor că ești acolo, apoi, după ce ai crescut și ai generat suficient venit, cel mai indicat ar fi să apelezi la oameni specializați în social media marketing, adică la o agenție de publicitate, cum ar fi Revolution Media. Însă înainte de a trece la această etapă, fă un research adecvat, analizează cu atenție companiile de marketing și alege-o pe cea care îți inspiră cea mai multă încredere și îți oferă calitate și transparență.
3. Testează-ți MVP-ul
Un MVP (Minimum Viable Product) este un produs ce conține un set minimal de funcționalități cheie ce permit lansarea pe piață a conceptului la care lucrezi într-un timp cât mai scurt cu efort și costuri minime. MVP-ul este un mod rapid de a intra pe piață, fără a cheltui toți banii pe un produs care ar putea avea nevoie de alte iterații pentru atinge curba de creștere.
Din păcate, foarte puține business-uri își testează MVP-ul, vin cu un preț inventat, fără să aibă un studiu de piață, au niște cerințe uriașe și proprietarii nu sunt deloc realiști, iar în momentul în care nu le iese cum trebuie, închid, pierzând astfel și capitalul investit.
Dacă tu nu-ți testezi de la bun început produsul minim viabil, nu-ți vei putea da seama de calitatea acestuia pe piață, de valoarea sa în bani și nici nu vei știi ce să comunici companiei tale de marketing pentru a putea începe o promovare de calitate.
Dacă la început de drum pui în aplicare acești 3 pași pe care ți i-am prezentat, ai câștigat și ai șanse mult mai mari de a te lansa pe piață și, cel mai important, de a supraviețui în aceasta.
Află mai multe și vezi și mai multe exemple concrete de la Gabriel Balan, co-fondator rEVOLUTION Media, din videoul de mai jos: