Dacă și tu ai un business, există 2 posibilități pentru care citești acum acest articol: fie te crezi Dumnezeu pe piața pe care activezi, fie vrei să vezi ce e de făcut să scoți și mai mult din business-ul tău.
Dacă faci parte din prima categorie, s-ar putea ca acest articol să îți apese niște butoane dureroase, însă dacă vrei să îți duci afacerea la alt nivel, ești unde trebuie!
În rândurile ce urmează, ai șansa să afli ce să nu faci dacă vrei să ai succes în domeniul în care activezi, iar tot ce trebuie să ții minte este că ignoranța îți omoară business-ul!
Ignoranța – ”mama” greșelilor în business
Atunci când îți dorești să ai rezultate, când vrei să accelerezi procesul de a ajunge la buzunarul clientului, colaboratorului etc., de multe ori pierzi din vedere un lucru: să îi privești ca pe oameni, să îi tratezi așa cum ți-ai dori tu să fii tratat.
Motivul? E simplu: goana după bani, după profit cât mai mult, cât mai rapid ne face să fim ignoranți, iar asta este cea mai mare greșeală pe care o poți face în business.
Nu ești singurul. De fapt, din experiența noastră, foarte mulți antreprenori din România fac exact aceeași greșeală, trasă la indigo: cad pradă ignoranței și întreaga lor activitate e dictată de aceasta.
Care sunt cele 3 tipuri de ignoranță în business
1. Ignoranța față de clienții tăi
Clienții sunt cel mai important pion din scenariul oricărui business. De aceea, e important cum îi tratezi și ce alt indicator mai bun decât promovarea și, mai important, ce și cum promovezi pentru a vedea care e atitudinea ta în raport cu ei?
Indiferent de platformele care intră în discuție, fie că e Facebook, Instagram sau Google Ads, respectul pe care îl arăți clienților tăi când setezi reclamele reflectă interesul tău față de business și față de ei.
Poate în capul tău clientul este totuși cel mai important în acest scenariu, însă multe business-uri uită să își întrebe clienții ce își doresc. De aici pornește totul.
Orice discrepanță între ceea ce se livrează și ce are nevoie consumatorul își are rădăcinile aici, este mărul Discordiei când vine vorba de ”divergența” de opinie dintre brand și consumator.
Vrei să vorbim concret, pe baza exemplelor?
Gândește-te la reclamele atât de învechite, depășite de situație, care au același discurs parcă tras la indigo: ”produsul meu, prețul meu”, ”prețul meu e cel mai bun”, ”produsul meu e wow”… Says who?
Când ți-ai întrebat ultima dată clienții ce părere au despre produsele tale? Când ai luat ultima dată în calcul nevoia lor REALĂ, nu pe cea financiară a business-ului tău?
Dacă faci, de exemplu, o reclamă tip carusel, deși e genul de reclamă care funcționează cel mai bine acum, nu o să se îngrămădească lumea să cumpere doar pentru că tu ai trântit 5-10 poze cu un Call to Action clasic: ”Hai la mine, am cel mai mic preț!”; știm toți că acum cosnumatorii sunt din ce în ce mai inteligenți și nu mai cad pradă tacticilor old school de marketing.
De ce?
E simplu ca bună ziua: nevoile lor acum sunt mult mai variate, mult mai complexe, iar acum e mai important ca oricând să le acorzi atenție, nu numai prețuri reduse, care de multe ori sunt agasante.
Până la urmă, nimeni nu s-a trezit dimineața să cumpere un produs de duzină doar pentru că a văzut într-o reclamă pe Facebook, Google sau Instagram că e mai ieftin cu 30 bani decât la vecinu’.
Astfel de tactici nu mai funcționează, ba chiar pot fi o jignire la adresa consumatorului final.
Soluția: din experiența noastră, din ceea ce facem de atâția ani, gândim reclamele cu 3 scopuri diferite:
- îi dăm posibilitatea consumatorului să cunoască brandul și/sau produsul (pro tip: comunică emoțional, este cea mai indicată metodă de comunicare este cea bazată pe emoție),
- să vadă beneficiile produsului (du comunicarea axată pe beneficii la alt nivel: introdu testimoniale, postări prin care să îl faci parte din comunitate, să îl îndemni la interacțiune) și
- abia după îl invităm să cumpere, când înțelege că beneficiile produsului prezent în reclama noastră sunt răspunsul la problema sau necesitatea pe care el o are.
Practic, ne jucăm cu atenția consumatorului, îl facem să devină parte din poveste, să se identifice cu misiunea, viziunea și valorile brandului și chiar cu alți membri din comunitate, prin intermediul testimonialelor, interviurilor etc. înainte să îi vindem produsul.
Acesta este secretul celor care rămân pe piață: comunică diferit, nu doar cu prețuri, produs, reduceri, pentru că percepția omului este că cei care chiar au produse de calitate nu fac discounturi sau, cel puțin, nu unele considerabile, pentru că și calitatea are prețul ei!
Așadar, reducerile se fac doar în baza unei strategii bine gândite, nicidecum din disperare. Asta dacă vrei ca brandul tău să fie perceput ca premium la nivel subconștient.
De ce sunt importanți acești trei pași? În cazul în care nu ai înțeles încă de ce e important să urmezi acest flow, trebuie să ai în vedere faptul că poate consumatorul vede reclama, însă nu achiziționează pe loc produsul, așa că trebuie să te asiguri că și atunci când vrea să apese butonul ”Cumpără” va veni tot la tine, nu va merge la competiție sau vei arunca pur și simplu bani pe fereastră, sperând ca acesta să cumpere într-un final.
Bottom line: structurează-ți reclamele smart!
2. Ignoranța față de concurenți
Tu-ți consideri concurenții importanți? Nu trebuie să ”faci public” răspunsul, dar ar trebuie să fii sincer cu tine și să recunoști care e părerea ta despre concurență!
Dacă crezi că business-ul tău e ”cel mai tare din parcare”, nu ai de ce să iei măcar în calcul concurența și că experiența e suficientă, fiindcă tu și business-ul sunteți intangibili, ei bine… s-ar putea să ai surprize!
Jocurile din această perioadă s-au schimbat, regulile sunt diferite: oricine poate acapara acum din piață, chiar cu o investiție de doar câteva sute de euro.
Imaginează-ți piața pe o anumită nișă ca fiind o plăcintă din care fiecare antreprenor care activează în acest sector are o bucățică, propria felie. Iar dacă vine cineva nou, va lua și el o bucățică din această plăcintă.
Dacă crezi că felia ta e safe, de neatins, ești vulnerabil! Pe de altă parte, există și alți posesori de astfel de felii care se concentrează doar pe ce fac alții. Și știi cum e, când stai prea mult cu ochii pe vecini, pierzi din vedere ce se întâmplă în propria grădină.
Soluția: să fii echilibrat, să nu fii nici prea nepăsător, nici prea mult cu ochii pe ce fac ceilalți. Trebuie să fii ca un elastic, să nu crezi nici că business-ul tău e cel mai bun, nici să fii cu un picior în curtea vecinului, altfel asta îți va confirma, mai mult sau mai puțin, că ești ignorant în comparație cu clienții tăi.
”Derapaje” în atitudine din punctul acesta de vedere am observat atât în rândul antreprenorilor cu experiență, cât și al celor noi pe piață. Cauza principală: probabil fiindcă vă influențați reciproc.
Cum îți poți da seama dacă pici și tu în capcana asta? E simplu: dacă crezi că părerea ta e de neschimbat, dacă ești prea sigur pe tine, trebuie să te înconjori de oameni care să te facă să îți pui întrebări, altfel o să îți vinzi singur.
Scopul este de a a duce pe piață produse de care este nevoie, nu pe care ai vrea tu să le găsești, asta dacă nu vrei să fii singurul tău cumpărător.
3. Ignoranța față de tine însuți
Altfel spus, te comporți cu business-ul tău execrabil, dar vrei să scoți la maximum profitul din el!
Să spunem că ai început un business, o afacere interesantă. Dacă atunci crezi că ai reușit, că poți să faci ce vrei tu și iei piciorul de pe accelerație, când exact atunci e momentul în care ar trebui să fii mai implicat și să te dedici și mai mult business-ului tău, această mașină de bani se va opri. Surprizăăă!
La asta nu te așteptai, nu?
Sau să spunem că ești norocos și nu se oprește. Dar ce crezi că se întâmplă dacă tratezi această mașină de bani cu uleiuri ieftine? Combustibil ieftin. Fără să ai grijă de ea. Exact: se strică!
Ei bine, odată ce acest ”motoraș” al bunăstării tale se strică, intri în panică. Iar această ignoranță e ca și cum ai merge la sală: nu vezi rezultatele imediat, ci treptat. E ca și cum ai rostogoli un bulgăre de zăpadă la vale și, deși nu vezi rezultatele în fiecare moment, la final te trezești cu o mare grămadă de zăpadă.
La o primă vedere, poate părea fun, dar nu-i de râs. Experiența ne-a învățat că, pe măsură ce bagi tot mai mult gunoi sub preș, pe atât mai gravă e consecința.
Ce fel de antreprenor trebuie să fii pentru a avea un business de succes
În primul rând, trebuie să încetezi să mai fii ignorant!
Trebuie să aloci atenție deosebită business-ului tău ca un întreg, partenerilor, colaboratorilor și oamenilor cu care lucrezi.
De asemenea, e important să te îndrepți către calitate, nu către prețul cel mai ieftin, altfel și rezultatele vor fi pe măsura prețului plătit.
Nu trebuie să mă crezi pe cuvânt, dar în cazul meu vorbește experiența! Am încercat de mai multe ori să dezvolt business-uri pe baza stategiei ”prețul meu e cel mai mic” și de fiecare dată am eșuat, până în momentul în care m-am trezit la realitate și am înțeles că NU AȘA SE FACE BUSINESS!
Atunci mi-am dat seama că cei care îți vor duce business-ul la următorul nivel sunt angajații, pe care trebuie să îi motivezi, să îi faci să se simtă apreciați și, astfel, să nu fii ignorant față de ei.
Dacă tu nu îți schimbi atitudinea, de ce ar trebui alții să își schimbe atitudinea?!
Ai grijă de afacerea ta și evită cele 3 greșeli comune ce provin din ignoranță!
Află mai multe și vezi și mai multe exemple concrete de la Gabriel, co-fondator rEVOLUTION Media, din videoul de mai jos:
Autor: Lorena Nichita, General Manager rEVOLUTION Media