Acum, parcă mai mult ca înainte, auzim constant de importanța creării unui brand în social media. Internetul și platformele de social media au devenit esențiale pentru fiecare antreprenor, înțelegând că nu mai este de ajuns să ai doar prezență offline. Brandul și social media au devenit deja subiecte vast dezbătute, însă nu toată lumea înțelege modul în care funcționează, se dezvoltă și nici importanța lor, atât pentru un business, cât și pentru o persoană privată a cărei scop este să aibă vizibilitate în mediul online.
Dar ce înseamnă, de fapt, un brand? Brandul este o linie, atât vizuală și audio, cât și din punct de vedere al textului pe care îl transmiți în mediul online, care trebuie să fie atât de puternică, încât o persoană să se identifice cu ceea ce vrei să transmiți în câteva secunde. Știi cum arată un brand de succes? Uită-te la McDonald’s, la Coca Cola sau la Apple sau, dacă vrei să „mergem” mai local, Altex, Dedeman sau Emag, care au știut cât de important este să integrezi o strategie bună de marketing care să consolideze, at the end of the day, o identitate de brand puternică pe social media.
1.Cum poți identifica un brand puternic? Dacă gândul tău zboară direct la un anumit brand când auzi o melodie, vezi o reclamă sau citești o postare pe social media, atunci știi că strategia lor de social media marketing a dat roade.
How to: social media marketing pentru brandul tău
În orice domeniu vei auzi că nu este de ajuns să cunoști teorie fără puțină practică. Ei bine, când vrei să creezi un brand puternic pe social media, trebuie să urmezi câțiva pași esențiali:
Înțelege ce înseamnă un brand. Costuri, timp și atenție – acestea sunt cele 3 elemente de care brandul tău are nevoie. Brandul înseamna să ai o imagine vizuală, audio și scrisă, astfel încât publicul tău să se poată identifica cu tine încă din primele momente de interacțiune.
Cu toate acestea, mediul online și cel offline merg mână în mână. În fond, degeaba ai o strategie bună de marketing dacă in real life serviciile pe care tu le oferi nu sunt de înaltă calitate. De unde te poți inspira? Coca Cola este un exemplu foarte bun.
Printr-un singur sunet îți dai seama cine sunt și care sunt valorile lor. Toată lumea cunoaște, de exemplu, reclama lor de Crăciun, axată în jurul brandului lor: să fii aproape de cei dragi în fiecare moment, mai ales de sărbători. Și McDonald’s la fel. Toată lumea recunoaște jingle-ul lor clasic sau litera „M” din logo, însă, până aici, a fost nevoie de o investiție destul de mare pentru a crea un brand identity solid.
2.Care este „de ce”-ul tău?
Înainte să poți crea un brand, trebuie să știi foarte bine ce însemni tu. Ideile unice sunt greu de găsit în ultima perioadă, iar felul în care îți vinzi brandul contează foarte mult. Ce trebuie să stabilești alături de un social media planner este direcția brandului tău și cum vei aduce tu un plus de valoare pe piață. Gândește out of the box, adu tu acel element-surpriză și poți fi sigur că vei rămâne în mintea publicului.
3.Înțelege că necesită o investiție pe termen lung.
Bugetul este esențial când vine vorba de identitatea brandului tău. Nu este de ajuns să investești, să zicem, 100 de dolari pe o reclamă pe Facebook și să te aștepți să primești mii de like-uri în plus cu efort minim. Brandul trebuie să capteze atenția și în același timp să creeze o comunicare puternică pe social media cu potențialul său cumpărător. Trebuie să știi că brandul presupune o investiție pe termen lung, așa că, nu te aștepta să vezi un progres fantastic în primele câteva luni. Da, știm, ești nerăbdător să ajungi în top, să vezi cum curg like-urile, share-urile și comentariile (și vânzările), dar totul necesită timp și o strategie de marketing bine gândită. Dacă aveai impresia că poți face totul pe repede înainte și că vei obține aceleași rezultate ca cineva care investește smart în brandul său de ani de zile, ai nevoie de un reality check. Oricât de dur sună, fără efort și investiție nu poți construi un brand puternic pe social media.
4.Brandul trebuie să rămână neschimbat.
Odată ce ai pornit într-o anumită direcție cu strategia ta, poți face mici update-uri, dar imaginea vizuală, audio sau scrisă a brandului tău trebuie să rămână constantă. Așa cum oamenii se obișnuiesc cu o anumită rutină, la fel se vor obișnui și cu prezența brandului tău pe platformele de social media pe care ai construit-o de-a lungul timpului. Când faci schimbări, trebuie să ai grijă să nu induci oamenii în eroare și, în același timp, să ții aproape imaginea inițială a brandului tău. Ideea este să fii constant. Dacă nu ești 100% sigur cu direcția în care vrei să meargă imaginea vizuală, audio și scrisă a brandului tău, cel mai bine este să planifici foarte bine acești pași și să fii sigur că se potrivesc cu identitatea ta. Logo-ul, textul, template-ul și tot ce mai reprezintă brandul tău pe social media trebuie să fie constante pentru ca publicul să îți recunoască prezența imediat.
5.Investește timp.
Dacă ai impresia că doar dacă vii cu un plan pentru a crea un brand, treaba ta este gata, mai bine te gândești încă o dată. Rolul tău nu se încheie niciodată, chiar dacă folosești o agenție de social media marketing. Dacă vrei să ai un brand puternic pe care lumea să-l respecte, trebuie să te implici personal. Un reprezentant al brandului are mai multe șanse să creeze o conexiune cu consumatorul său decât o simplă imagine cu logo-ul și produsul/serviciul pe care îl vinde. În fond, scopul strategiei de marketing este să sporească încrederea dintre consumator și brand.
Acestea sunt câteva sfaturi pe care le poți urma atunci când vrei să creezi un brand puternic pe social media. Brandul nu înseamnă, deci, doar o strategie pe care o agenție de social media marketing sau un planner o realizează, ci și timpul pe care îl investești tu ca owner pentru a crea și a consolida relația dintre brand și consumator și pentru a transmite întru totul viziunea și valorile sale.
Autor: Irina Petre, Visionary Copywriter EVOLUTION Media