Una dintre întrebările pe care le primim în mod frecvent este: Ce este un branding și cum pot să-l accelerez?
Despre branding am mai vorbit și cu alte ocazii. Răspunsul primei întrebări este relativ simplu. Brandul reprezintă imaginea afacerii tale, imagine construită de-a lungul timpului, prin modul în care te promovezi zi de zi, atât online, cât și offline. Este, practic, oglinda business-ului tău.
La ora actuală, cel mai important lucru pe care trebuie să-l înțelegi este faptul că poți plăti pentru a capta atenția cuiva, dar, în schimb, este imposibil să-l faci să-și aducă aminte de tine în acest mod. Poți băga o căruță de bani în câteva reclame pe Facebook, dar asta nu-ți garantează că cel care le vede îți va deveni client. Nu dacă nu reușești să-l faci să devină interesat și să creezi o legătură cu acesta.
Dar, prin branding, poți activa un mecanism în mintea lui care să-l facă să-și amintească de tine de fiecare dată când se gândește la nișa în care activezi sau la tipul de produs pe care-l vinzi. Însă cum construiești un brand puternic și memorabil?
Branding – scurt, de impact și ușor de asociat
Atunci când alegi un nume pentru afacerea ta, evită cu orice preț denumirile mult prea lungi sau mult prea generale. Dacă, spre exemplu, tu plănuiești să-ți deschizi un service auto și vrei să-ți denumești afacerea „Reparații mașini”, nu o să meargă, deoarece este mult prea comun și nu va stârni nimic în mințile oamenilor.
Un bun exemplu în acest sens este BUNS. Imediat ce auzi numele acestui restaurant, gândul îți zboară la chifle, la burgeri și la cuvântul „bun” din limba română.
De asemenea, caută pe cât posibil să te diferențiezi de restul competiției tale prin modul în care îți oferi produsele și serviciile, prin felul în care te prezinți în online și în offline, prin mesajul pe care vrei să-l livrezi și, bineînțeles, prin calitate.
Un branding de calitate necesită mult timp
Lucrurile cu adevărat bune nu se întâmplă peste noapte. Clienții se câștigă în timp și rămân alături de tine numai în cazul în care le oferi un produs sau un serviciu de calitate într-un ambalaj frumos și la un preț corect.
Branding = calitate oferită la un preț corect x timp
Spre exemplu, în cazul brandurilor mari, omul s-a dus, a consumat produsul, a văzut că există o calitate crescută, că serviciile au fost ok, astfel că vor reveni de fiecare dată când vor avea ocazia. Însă repet, acest lucru se întâmplă în timp, pe măsură ce clienții tăi prind din ce în ce mai multă încredere în business-ul tău și se atașează de acesta.
Să oferi DOAR branding – greșeala care îți omoară afacerea
Din păcate, încă sunt foarte multe companii care oferă doar branding sau doar marketing. Trebuie să știi că lucrurile nu mai funcționează așa! Asta pentru că există prea multă aglomerație în piață, iar oamenii au de unde să aleagă. Doar imaginează-ți: fiecare business are o felie dintr-o plăcintă pentru care se luptă zilnic. Tu cum ți-o aperi pe a ta? Cum vei reuși să te diferențiezi de ceilalți și să-ți câștigi clientul de partea ta? Ești dispus să apelezi la toate resursele și strategiile pentru acest lucru?
branding + marketing + calitate = rețeta unui business de succes!
Niciuna dintre cele trei aspecte nu trebuie să lipsească dacă vrei cu adevărat ca afacerea ta să meargă, iar acest lucru să se reflecte mai ales în vânzări.
Nu neglija mediul online!
În ziua de azi, totul se află pe internet, iar pandemia a amplificat și mai mult acest fenomen. La fel cum locuința unui om spune foarte multe despre acesta, în prezent, dacă vrei să afli mai multe lucruri despre un brand, trebuie doar să te uiți în online-ul lui.
Dacă paginile de social media ale afacerii tale nu sunt bine puse la punct, nu sunt „îngrijite” sau au fost create „doar ca să fie”, atunci ai toate șansele ca utilizatorii să nu te ia în serios, întrucât prima impresie contează, iar oamenii chiar judecă „o carte” după „copertă”. Dacă online-ul tău este neorganizat, la fel vor fi percepute și produsele sau serviciile pe care le oferi.
Ai nevoie de un graphic designer care să creeze imagini frumoase, de un copywriter care să știe cum să-ți împacheteze mesajul pe care vrei să-l transmiți publicului și de un social media manager care știe cum funcționează Facebook. Iar toate aceste servicii costă. Însă avantajele și profiturile pe care online-ul le poate afacerii tale vor face să merite investiția într-o publicitate de calitate. Iar asta ne duce la următorul aspect.
Brandingul COSTĂ
Trebuie să înțelegi faptul că timpul tău este limitat și că nu le poți face de unul singur pe toate. Nu poți conduce un business și, în același timp, să postezi zilnic în social media și să înveți marketing în permanență. Ai nevoie de oameni specializați în domeniu, care să știe ce au de făcut. Și mai ai nevoie și de bani.
Crearea de conținut costă. Consultanța costă. Totul costă atunci când vine vorba de crearea și dezvoltarea unui brand puternic, care să atragă clienții. Ești gata să faci această investiție pentru afacerea ta? Ar cam trebui să fii.
Concluzii
Așadar, merită tot acest branding? Categoric DA!
Brandingul este o componentă indispensabilă business-ului tău (reprezintă, practic, esența afacerii tale), iar un brand de calitate se construiește în timp, cu ajutorul unor specialiști, cum sunt cei din cadrul unei agenții de publicitate.
Află mai multe și vezi și mai multe exemple concrete de la Balan Gabriel, co-fondator rEVOLUTION Media, din videoul de mai jos: