Salutare, salutare, rEVOLUȚIONARULE, și bine ai revenit la un nou articol în care, așa cum te-am obișnuit, dăm cărțile pe față și discutăm adevăruri despre business, marketing și social media. Iar astăzi o să vorbim despre nenumăratele șanse pe care le-ai avut până acum și nenumăratele șanse pe care n-o să le mai ai mult timp de acum înainte. De ce crezi că spunem asta? În fiecare zi, atât noi, cât și co-fondatorul nostru, Alex Ilie, găsim cel puțin o persoană (un antreprenor sau un potențial client) care ne spune că mai are timp și că piața nu pleacă nicăieri.
Însă datoria noastră este să-ți mărturisim adevărul, iar acesta constă în faptul că acele o mie de șanse pe care le-ai avut te-au făcut să pierzi bani. Extrem de mulți bani. Dacă ai fi început acum 7-8-10 ani, astăzi ai fi fost departe. Acele șanse pe care le-ai tot avut și nu le-ai valorificat n-o să mai vină de multe ori și, ușor-ușor, ai pierdut câteva businessuri și o să mai pierzi încă unul dacă nu o să ții cont de sfaturile noastre de azi.
De la o zi la alta, se pot întâmpla lucruri imprevizibile, precum pandemia sau războiul, lucruri care nu depind de noi, lucruri care pot să te influențeze într-un mod extraordinar, lucruri care au dus la 32% dintre businessurile românești la faliment. Businessuri care, să ne înțelegem, aveau niște produse și servicii extraordinare. Doar că au spus mereu „O s-o fac mâine” și n-au mai apucat ziua de mâine. Așa că acel „mai e o șansă” s-ar putea să nu mai fie. Nu pentru că s-ar închide Facebook sau Instagram, nu pentru că TikTok n-o să mai aibă succes, ci pentru că, dacă pentru tine marketingul reprezintă ultima prioritate, s-ar putea să nu ajungi niciodată la el.
Iar acum vom vorbi despre câteva lucruri pe care ai putea să le faci dacă businessul tău este într-un stadiu de început.
5 sfaturi pentru businessurile la început de drum
Primul lucru pe care ar trebui să-l faci este să ai o strategie de business foarte bine pusă la punct, care să includă:
- planul de business,
- planul de marketing
- un roadmap.
Al doilea lucru pe care ar trebui să-l faci este să nu pleci la drum fără un buget minim pe 3-6 luni pus de-o parte. Pentru că o să ajungi într-o situație în care n-o să mai ai capital și automat vei închide acel business.
Al treilea lucru: Nu fă niciodată credit la început de business, până nu ești sigur dacă o să meargă sau nu. Dacă se întâmplă să se închidă, o să rămâi cu niște datorii pe care nu o să ți le permiți. Așa că încearcă să să pleci la drum cu o rezervă proprie.
Al patrulea lucru pe care ar trebui să-l faci este să ai niște oameni determinați lângă tine. Am auzit cazuri în care businessuri s-au închis doar pentru că proprietarul a ascultat prea mult părerile celor din jur, care nu erau neapărat cele mai bune. Singurele păreri care contează sunt cele ale publicului tău, pentru că el o să-ți aducă profitul de la final de lună.
Al cincilea și ultimul lucru: Fii sigur pe produsul tău și nu încerca să copiezi alte branduri. Așa cum fiecare om este diferit, și fiecare business este diferit. Rezultatele nu o să fie niciodată aceleași, nici modul în care vei evolua. Nu înțelege greșit, trebuie să-ți studiezi concurența, însă nu trebuie să faci aceleași lucruri ca ea, ba chiar din contră. Prima oară fă ceea ce iubești și dezvoltă-ți propria strategie, bazată pe viziunea ta.
„Evită cash out-ul”, te sfătuiește Alex Ilie
Dacă ai un business mediu spre mare, marketingul pe care tu trebuie să-l faci este unul de creștere. Așa că principalul sfat de care trebuie să ții cont este să nu faci cash out, să nu iei toți banii și să te duci la mare, să iei mașină sau un apartament. Singura condiție în care poți face acest lucru este atunci când lucru pe care vrei să-l iei este cel mult 10% din profitul tău. În rest, reinvestește constant în businessul tău, în calitate și în promovare.
De asemenea, trebuie să ai o echipă. Nu-ți poți pune ospătarul să facă reclame și postări în social media. Ai nevoie de cineva care să se ocupe în mod profesional și full-time de businessul tău.
(Citește mai multe despre importanța marketingului pentru afacerea ta aici)
Alex Ilie: „Afacerile mari trebuie să comunice emoțional!”
Pentru businessurile gigant, mesajul trebuie să fie unul emoțional, pentru că oamenii percep brandurile mari într-un mod rece, ca fiind niște roboți. Tocmai din acest motiv, comunicarea trebuie să fie una cât mai friendly.
Totodată, trebuie să identifici necesitățile clientului tău și să fii mereu acolo pentru el.
Concluzii
Ultima șansă nu înseamnă sfârșitul lumii, nu înseamnă că se închid platformele, ci înseamnă că este utima ta șansă de a evolua. Timpul îți poate fi atât cel mai mare dușman, cât și cel mai bun prieten. Depinde de tine cum alegi să-l folosești.
Pentru mai multe exemple concrete despre acest subiect, te invităm să urmărești și videoclipul realizat de Alex Ilie, co-fondator Revolution Media.