
Salutări, dragi Revoluționari, și bine ați revenit la un nou articol! Așa cum probabil că v-ați prins deja, dacă ne urmăriți de mult timp, vorbim întotdeauna din fapte și din rezultatele pe care noi le-am avut, nu din cărți sau alte videouri din social media. Iar astăzi vom discuta despre un topic destul de delicat, intens dezbătut, dar căruia puțini îi găsesc o soluție cu adevărat eficientă.
Ce înseamnă corectitudinea când vine vorba de social media marketing?
Există o diferență ca de la cer la pământ între opiniile din piață, referitoare la acest subiect. Dar ce înseamnă, până la urmă, să fii corect într-o astfel de colaborare? Să asculți 100% ceea ce îți spune celălalt? Sau să faci lucrurile de capul tău? Ei bine, nici una, nici alta. Este necesar să existe un echilibru, iar ca să înțelegi la ce ne referim, rămâi în continuare alături de noi.
Ce înseamnă să fii un marketer corect?
În prima parte a articolului, vom vorbi despre acest subiect din punctul de vedere al unei agenții de publicitate sau al unui freelancer. Ei bine, dragi marketeri, trebuie să știți un lucru important înainte să începeți o colaborare: clientul se poate crede expert în tot, doar că, așa cum ar spune el, nu are timpul necesar să-și facă publicitate. Și de multe ori vă scapă un lucru important din vedere, anume faptul că VOI sunteți adevărații experți și că nu trebuie să vă lăsați prea mult influențați de sugestiile clientului.
O mare greșeală pe care noi o făceam la început, când am pornit acest business, a fost încercarea noastră de a mulțumi clientul din punct de vedere moral și să facem absolut tot ce acesta ne-a cerut, dar ca la sfârșit de lună, rezultatele să nu fie chiar atât de satisfăcătoare.
Dacă iei de bună tot ceea ce clientul tău îți spune și încerci pe cât posibil să nu-l contrazici, acest lucru nu va duce niciodată la acea conversie de final de lună pe care amândoi v-o doriți. Nu el este expertul, ci tu! Iar dacă tu faci doar ceea ce-ți cere el, fără să analizezi măcar puțin situația, asta înseamnă că el te va plăti doar pentru brand awareness, lucru care nu-i va aduce niciodată profit.
Corectitudinea ta față de un client la începutul unei colaborări este irelevantă.
Nu înțelege greșit. Nu-ți spunem să te cerți cu clientul tău. Dar, în calitate de expert, este de datoria ta să-i explici cum stau lucrurile, că trebuie să ai un research făcut pe piața respectivă, să știi ce competiții există, ce atrage, ce mesaj să faci, toate acestea astfel încât afacerea clientului tău să iasă în evidență, pentru a face conversia finală.
În schimb, dacă el vine cu niște idei pe care tu le consideri incorecte, răspunsul tău trebuie să fie unul simplu: Dorești ceva nou, care chiar să producă o schimbare și să aducă rezultate SAU dorești aceleași rezultate pe care le-ai avut până acum, cu simpla diferență că, acum, eu mă ocup de aceste servicii? Dacă vrea doar atât, poți să faci un contract strict pe brand awareness, în care să pui viziunea lui în piață și să nu se aștepte la rezultate. Dar chiar și așa, la un moment dat, tot își va dori profit și va cere acei bani. Iar când se va întâmpla treaba aceasta, faptul că ai acceptat condițiile lui, care nu aduc rezultate în mediul online, îl va face pe el să renunțe la colaborare. De ce? Pentru că tu ai fost mult prea corect cu el!
Corectitudinea înseamnă eficiență. Eficiența înseamnă conversia finală de la sfârșitul lunii. Dacă nu umpli buzunarele, nu vei avea colaborări de lungă durată.
Totuși, nu uita că ești expert până într-un anumit punct
Mai știi ce-ți spuneam la începutul articolului, cum că este necesar să existe un echilibru? Ei bine, trebuie să ții cont și de ceea ce clientul vrea și este dispus să folosească, cum ar fi un anumit logo sau un anumit cod de culoare. Spre exemplu, dacă de mâine am prelua Lego, nu o să ne apucăm noi acum să-i schimbăm logo-ul doar pentru că suntem experți. În schimb, îi putem sugera un rebranding, pe care îl poate accepta sau nu.
Punctul tău de vedere contează, dar nu înseamnă că trebuie să-i reinventezi brandul clientului tău.
Ce înseamnă să fii un antreprenor corect? (din punct de vedere al acestui topic)
Acum vom continua acest articol, adresâdu-ne fiecărui business owner. Este foarte important să înțelegi ce înseamnă eficiența. Deși persoana care se ocupă de promovarea serviciilor tale poate fi foarte corectă cu tine și îți spune adevărul, așteptările tale trebuie să fie și ele la fel de corecte.
Foarte multe persoane cu care am discutat aveau niște așteptări mult prea mari. Spre exemplu, dacă tu n-ai făcut niciodată reclamă online, iar magazinul tău are vânzări de 10.000 RON pe zi (clienți fizici) și vrei să intri și în mediul online, tu nu poți să te aștepți să faci acum 10.000 de RON vânzare și pe Internet, întrucât este un ecosistem complet nou. Trebuie să o iei pas cu pas, să construiești identitatea brandului tău (sau să o transpui în online pe cea existentă), să faci un plan pe termen lung, să înțelegi că audiența din online este diferită și că toate acele mici mecanisme din spatele platformelor trebuie să fie foarte bine puse la punct.
Dacă ai lucrat cu cineva înainte, ți-a produs 300 de euro profit și nu ești mulțumit, după care te duci la altcineva și spui că îți dorești 10.000 de euro, dar investind același buget și având aceleași condiții, poți să îți iei adio.
Un astfel de obiectiv este imposibil de atins. Asta pentru că persoana care îți preia sistemul online trebuie să verifice absolut tot (ceea ce poate dura 2-3 săptămâni), să vadă dacă este totul pus la punct, să-și dea seama ce tip de strategie trebuie să adopți, să o pună în aplicare (ceea ce înseamnă încă vreo 2-3 săptămâni), să seteze perfect tot ecosistemul din spate și abia după aceea poate începe să facă primele campanii.
Faptul că persoana de dinainte ți-a oferit 300 de euro nu este o garanție că și luna asta o să primești tot 300 de euro. Dacă sistemul de dinainte a fost prost, iar persoana nouă vrea să pună totul la punct, asta înseamnă că trebuie să o ia de la capăt, ceea ce necesită timp și investiție. Totuși, dacă vrei să ajungi de la 300 de euro la 600, există o oarecare posibilitate. Dar dacă te aștepți, cu același buget, să faci de zece ori mai mult profit, nu o să se întâmple.
Lasă omul care te-a preluat să-și dea seama ce se întâmplă și, după o lună în care se joacă cu un buget minim, cere un raport și setează niște obiective.
Eficiența nu depinde doar de persoana care se va ocupa de social media marketing pentru tine, ci depinde și de tine cât de corect ești. Să fii corect cu persoana cu care lucrezi este cel mai important. Să ai la început niște țeluri ușor de îndeplinit, pe care să le multiplici pe viitor este la fel important. Iar dacă aceste reguli sunt înțelese și respectate de ambele părți, nu aveți de ce să nu aveți o colaborare pe termen lung.
În schimb, dacă pentru tine corectitudinea înseamnă să accepți scuzele celorlalți sau să accepți păreri care știi că nu sunt corecte, asta va duce la o colaborare deficitară, pe termen scurt și fără profit.
Concluzii
Fii mereu sincer cu clientul tău și explică-i în detaliu ce poți să-i oferi, ce funcționează și ce nu funcționează. Chiar dacă acest lucru înseamnă să-i refuzi ideile. Pe termen lung, o să fie mult mai bine pentru amândoi, iar dacă îți faci treaba așa cum trebuie, conversia de la final de lună va fi și ea la fel de satisfăcătoare.
Până atunci, te lăsăm alături de Ilie Alexandru, co-fondator rEVOLUTION Media, gata să-ți vină în ajutor cu mai multe exemple concrete: